Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

‚Brzdit!‘ Vlaky ochrání nová aplikace v tabletu či mobilu, strojvůdce varuje před hrozící srážkou

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: ČTK

Původní zpráva
PRAHA - Na obrazovce se objeví bod, který jako by říkal: když nezastavíš, srazíme se. Tím bodem bude protijedoucí vlak a strojvůdce musí začít hodně rychle brzdit. Díky nové aplikaci v tabletu, případně chytrém telefonu, dostane šanci osudové nehodě zabránit.
  5:00

Takové, jaká se stala minulé úterý dopoledne v Perninku na Karlovarsku, kde do sebe narazily vlaky Českých drah (ČD). Dva lidé nepřežili. Právě státní dopravce začne příští týden zkušební provoz výše zmíněné aplikace. Jeho experti ji vyvíjeli už dříve, ale vzhledem k sérii vážných nehod se její rychlé uvedení do praxe nabízí. A kde jinde než na regionální trati mezi Karlovými Vary a německým Johanngeorgenstadtem, kde k tragédii došlo.

Co když vypadne signál?

„Aplikaci zavedeme na tratích s označením D3, kde je dnes zabezpečení vlaků pouze na systému povolování jízd dirigujícím dispečerem. Aplikace nezabezpečí samotnou jízdu vlaků, ale pomůže zvýšit bezpečnost provozu,“ řekl pro Lidovky.cz šéf ČD Václav Nebeský.

VIDEO: Ve správnou chvíli na správném místě. Strážníci zachytili srážku vlaků u Českého Brodu

Bude strojvůdci mimo jiné hlásit místa křížení s jinými vlaky. Tedy situace, kdy jedna souprava musí čekat, než přejede druhá. Stejně tak aplikace upozorní na blížící se soupravu v protisměru. Menší tratě v zapadlých koutech země, pro něž je technologie určená, jsou totiž v podstatě výhradně jednokolejné. Tím pádem jsou tam čelní srážky způsobené lidskými pochybeními hodně reálnou variantou. Zkouška potrvá dva až tři týdny, pak by se měl systém rozšířit z Karlovarska i na další odlehlé trasy.

Aplikace by měla fungovat na základě signálu GPS a internetu, podobně jako navigace, kterou lidé běžně používají v autech. Když bude vlak mimo signál, aplikace dokáže polohu dopočítat. Strojvůdci ji budou využívat primárně na služebních tabletech, kde mají už v současnosti nahrané jízdní řády a dokumentaci ke svému turnusu. Zároveň bude možné aplikaci přenést do mobilního telefonu. „Zdarma ji také nabídneme Správě železnic a ostatním společnostem, které na těchto nezabezpečených tratích jezdí,“ doplnil Nebeský.

Nebrzdil ani neutekl z kabiny. Příčinou tragédie u Českého Brodu mohl být i kolaps strojvůdce

To je například konkurenční Leo Express, který zajišťuje vlaková spojení na odlehlém Orlickoústecku. Aplikaci a její možnosti chce soukromá společnost v případě nabídky ze strany Českých drah prostudovat. „Nicméně již dříve jsme používali vlastní aplikaci na tabletech. Nyní jsme na trati typu D3 Dolní Lipka – Králíky – Moravský Karlov – Mlýnický Dvůr přešli k integraci sledovacího systému GPS přímo do palubního informačního systému našich jednotek. V reálném čase tedy vidíme polohu všech vlaků na trati,“ upřesnil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Bezpečí na železnici se stalo tématem pro dopravce, veřejnost i politiky kvůli sérii vážných nehod, které se seběhly za jediný týden. Naposledy v úterý večer narazil osobní vlak ČD za Českým Brodem do poštovního vozu. Strojvůdce na místě zemřel, zraněných byly více než tři desítky.

Jedna směna, druhá směna

Vyšší prioritu získalo například plošné zavedení systému, který monitoruje dodržování služeb strojvůdců, aby nepřekračovali pracovní dobu. Před jízdou zadají do systému číslo licence.

Za časté nehody na železnici může pravděpodobně přetížení strojvůdců. Dopravci evidují podstav až 300 lidí

„Systém hlídá pracovní dobu strojvedoucího, aby nepřecházel ze směny u jednoho dopravce na směnu u druhého, jak se mnohdy děje. Může kontrolovat, zda nepřekročil zákonnou dobu jízdy. Zatím běží ve zkušebním provozu a funguje na bázi dobrovolnosti. V Poslanecké sněmovně nyní leží návrh zákona o drahách, aby bylo přihlášení licence do systému před jízdou povinné,“ popsal pro Lidovky.cz šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

S ministerstvem dopravy dolaďuje také povinný výcvik strojvedoucích na simulátorech, což může předcházení nehod také pomoci. V současné době chybí na trhu 200 až 300 strojvedoucích. I proto dochází k tomu, že někteří řídí vlaky ve více železničních společnostech současně.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...