23. října 2015 15:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Bude Opel následovat VW? Testy ukázaly pětinásobné překročení limitů

Nový Opel Zafira | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nový Opel Zafira | foto: Autoweb.cz

BERLÍN Některé vozy Opel vytvářejí v běžném provozu až pětinásobné množství emisí oxidu dusíku ve srovnání s laboratorními testy. Tvrdí to zástupci ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), kteří nechali vybraný typ aut s dieselovým motorem testovat ve Švýcarsku.

Ekologové nyní žádají německé úřady, aby prověřily, zda se Opel nedopustil manipulace s emisními testy podobně jako automobilový koncern Volkswagen.

„Nechali jsme provést dva testy vozu Opel Zafira, který byl uveden do provozu letos v srpnu. První z nich byl klasický test vozu, který slouží při zjištění emisí. Při druhém jsme simulovali běžný provoz a nechali jsme připojit druhý jezdící pás, aby se točila i zadní kola auta. Emise při druhém testu vzrostly o 400 procent,“ řekl předseda DUH Jürgen Resch.

ČTĚTE TAKÉ:

„Neexistuje žádné fyzikální vysvětlení, proč by měly růst emise jen proto, že se točí čtyři kola místo dvou, zvlášť když zadní kola motorem poháněná nejsou,“ doplnil Resch a vyzval německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA), aby záležitost prověřil a objasnil nesrovnalosti v emisních testech.

Nesrovnalosti s testy emisí objevily v září americké úřady u některých dieselových aut koncernu Volkswagen. Koncern následně přiznal, že zhruba do jedenácti milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Resch už na počátku října vyjádřil přesvědčení, že Volkswagen není jediným koncernem, který s emisemi manipuloval.

Indicie vedoucí k Zafiře

V pátek uvedl, že DUH vybrala k testům vůz Opel Zafira, protože měla indicie od zdrojů v automobilovém průmyslu, že auta koncernu Opel vydávají v běžném provozu několikanásobně větší emise oxidů dusíku, než kolik povolují evropské normy.

Sdružení chce v příštích měsících testovat ještě další vozy, u nichž má podezření na falšování údajů o emisích.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů s naftovým motorem.

ČTK