Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nařízené focení aut při STK přetáčení tachometrů nezastavilo. Podvádí se dál

Evropa

  6:28
PRAHA - Auta se stočenými tachometry se z českých silnic a autobazarů zatím vymýtit nedaří. A to navzdory tomu, že ministerstvo dopravy na konci loňského roku věřilo, že se mu to povede. Nová pravidla pro STK, která měla „stočené“ vozy odhalit, totiž zatím drhnou – podvodníci je dokáží poměrně snadno obejít.

Ojetá auta, ilustrační foto. foto: Lidové noviny

V roce 2016 si ojeté auto koupí možná až 300 tisíc Čechů. A drtivá většina z nich nebude mít jistotu, že vůz, který si za desítky nebo stovky tisíc korun pořizují, v minulosti skutečně ujel tolik kilometrů, kolik má napsáno na tachometru.

Ministerstvo chce vymýtit stáčení tachometrů. Kontroloři STK každé auto nafotí

Stočených aut je přitom rok od roku víc. Kolik je jich přesně, nikdo neví. Experti ale odhadují, že údaj o počtu ujetých kilometrů má u nás upravené přinejmenším každé druhé ojeté vozidlo.

Tomuto trendu vloni vyhlásilo válku ministerstvo dopravy. Přišlo totiž s novými pravidly pro komisaře, kteří auta prověřují při takzvaných státních technických kontrolách (známějších pod zkratkou STK).

Stačí nafotit každé auto?

Kontroloři mají od začátku letošního roku povinnost u každého auta, které prověřují, vyfotografovat tachometr a snímek vložit do interní i veřejné databáze.

Vysoké pokuty

Pokud by se při jakékoli kontrole zjistilo, že vozidlo má na tachometru nižší údaj o ojetých kilometrech než na fotce, která vznikla při STK, začnou úředníci pátrat po příčinách.

Kdyby se jim podařilo najít člověka, který kilometry ubral, mohou mu udělit až pětimilionovou pokutu. Údaj si může zkontrolovat každý – ve veřejné databázi www.kontrolatachometru.cz.

„Dokumentování vozidel při STK se jednoznačně osvědčilo. Lidé si jednak mohou kdykoli na internetu ověřit stav tachometru při předchozí státní kontrole. Majitelé aut zároveň o přísnějších kontrolách vědí, což je od podvodů zrazuje,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Má to ale háček: více než polovinu ojetin si Češi přivážejí ze zahraničí, většinou z Německa. A pokud za hranicemi někdo údaj na tachometru upraví, funguje nový systém ministerstva dopravy přesně opačně – podvod neodhalí, ale umožní jeho legalizaci.

„Je to prosté. Čeští kontroloři o historii vozu v zahraničí neví absolutně nic. Například o dokumenty vozu ze země původu se vůbec nezajímají. Pokud tak na kontrolu přijede auto stočené v zahraničí, technik zkrátka nemá jak podvod odhalit. Nezbývá mu proto než údaje prostě nafotit a zanést do databáze,“ vysvětlil Martin Häckl z autobazaru AAAauto. (Podle odhadů ÚAMK má údaj o počtu ujetých kilometrů upraveno devadesát procent aut, která si Češi pořídí v zahraničí.)

Ministerstvo dopravy o problému ví. V současnosti mu však není schopno jakkoli čelit. Evropská unie předpisy, které by přeshraniční prodej ojetých aut upravovaly, zatím nemá. „Už se ale pracuje na vytvoření celoevropského systému, který by výměnu dat umožnil,“ vysvětlit Neřold.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě...

Osmadvacítka však s přípravami unijní databáze zatím nespěchá. „O žádném přesném termínu, kdy by systém mohl vzniknout, se teď nemluví,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy. Nefunguje zatím ani spolupráce s okolními státy. Čeští kontroloři se tak například nemohou podívat do německých záznamů o vozidle, které právě kontrolují.

Certifikáty jako v Polsku

Tlak oborových skupin na nalezení účinného celoevropského řešení přetáčení tachometrů v posledních měsících sílí.

Například nezisková organizace Car-Pass na konci loňského roku Evropské komisi navrhla, aby každé auto v Unii mělo oficiální certifikát, v nemž by byla historie vozu podrobně popsána. Podobný režim funguje v Belgii, kde se díky certifikátům podařilo podvody na národní úrovni zcela vymýtit.

„My samozřejmě vítáme každý krok, který má podvody omezit. Toto opatření ale stáčení tachometrů určitě nevymýtí,“ zhodnotil Petr Vomáčka z ÚAMK.

Povinné fotografování by mělo odhalovat i další problémy – například by mělo zamezit tomu, aby státními kontrolami prošla auta, která technici nikdy fyzicky neviděli. Stejně tak by komisaři neměli typickou červenou samolepku dát řidiči, na jehož autě není čitelný takzvaný VIN kód (mezinárodní identifikační číslo vozidla).

Češi se však rychle naučili, jak pravidla obcházet. Návodů k více či méně vychytralým podvodům už jsou plné internetové diskuse. „Ano, můžeme potvrdit, že i ta nová pravidla se obejít dají. Nerad bych ale naznačoval jak,“ doplnil Vomáčka.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!