Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

ČD chtějí srazit vysokou cenu za ‚hlídače‘ vlaků. Má chránit Pendolina i Railjety

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Manažeři státního dopravce se snaží na poslední chvíli srazit nečekaně vysokou cenu za nový bezpečnostní systém pro vlaky, aby na něj stihli dostat miliardový příspěvek z Bruselu.

ČD soutěží systém ETCS i pro sedm souprav Railjet od firmy Siemens. foto: Lidovky.cz

Nejvyšší vedení Českých drah (ČD) se musí tento týden sejít a rozhodnout, jak si poradí s historickou zakázkou na zabezpečení vlaků Pendolino, Railjet nebo lokomotiv Zátopek z plzeňské Škody. Celkem jde o 468 vozidel.

Nabídky na výbavu moderním systémem ETCS – který má být za šest let jednotný pro celou Evropskou unii – totiž manažery nepříjemně zaskočily. Místo očekávaných asi 4,7 miliardy dorazily ceny dohromady přesahující 11 miliard korun.

Bezpečí vlaků vyjde ČD draho. Nabídky na ‚bruselského hlídače‘ jsou překvapivě vysoké

Nejde o nic, co by cestující postřehli prostým okem. Zjednodušeně řečeno: ETCS je chytrá „krabička“, která komunikuje s obdobným zařízením zabudovaným na trati. A umí zasáhnout například ve chvíli, kdy strojvůdce udělá chybu nebo se rozjede rychleji, než by měl. Projekt ETCS má postupně nahradit více než 20 různých systémů, které nyní evropské země používají.

Šéfové Českých drah nyní bojují o čas i peníze. Dva důvěryhodné zdroje LN potvrdily, že speciální vyjednávací tým se snaží výrazně srazit výše uvedenou částku, kterou v šesti tendrech na různé druhy vozidel nabídly společnosti AŽD Praha nebo ČD–Telematika (kterou většinově vlastní ČD - pozn. red.).

Problém byl, že si nekonkurovaly: do každého tendru se přihlásil vždy jediný uchazeč, do jednoho pak podali nabídku spolu jako konsorcium.

Že se nyní intenzivně licituje, potvrdila dodavatelská společnost AŽD. „Ano, probíhají jednání formou tržních konzultací. Zatím k dohodě nedošlo,“ řekl LN její generální ředitel Zdeněk Chrdle.

Závod o tři miliardy

Vyjednávači musí být rychlí, protože ve hře jsou bruselské peníze. A nejde o žádný symbolický příspěvek. Výkonná agentura pro inovace a sítě (INEA) dá v ideálním případě na jeden stroj přídavek až 6,5 milionu korun. To znamená, že kdyby na tuto dotaci teoreticky dosáhlo všech 468 vlaků a lokomotiv, přistály by drahám na kontě až tři miliardy korun.

A termín, kdy chce mít unijní agentura, aspoň jednu uzavřenou zakázku (z celkových šesti) je poslední dubnový den. Jinak hrozí, že s ČD ukončí jednání o štědrých dotacích. Bude to honička: věc musí ještě tento měsíc projít představenstvem, dozorčí radou i řídícím výborem, který tvoří zástupci nominovaní několika ministerstvy.

Zakázka na ETCS pro České dráhy.

Státní dopravce se k věci zatím nechce konkrétně příliš vyjadřovat. „První informace budeme moci zveřejnit pravděpodobně v horizontu několika málo týdnů. Proces výběrového řízení je ve finální fázi,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

V podstatě první smlouvu na vybavení železničních vozidel systémem ETCS uzavřela v půli března dceřiná společnost ČD Cargo, která se zaměřuje na nákladní dopravu. Získá vybavení pro 78 svých starších lokomotiv přibližně za 754 milionů korun, což vychází na zhruba 9,7 milionu za vybavení jednoho stroje. Pomohla i následná vyjednávání se zástupci dodavatelského konsorcia AŽD Praha a ČD–Telematika, kdy se podařilo původní nabídku snížit.

Když však tuto průměrnou cenu porovnáme s průměrem celkové nabídky pro mateřské České dráhy, je v podstatě třetinová.

Co přesně rozdíl činí, není jasné. Obecně lze říct, že nabídky ovlivňuje například cena za prototypy pro jednotlivé soupravy či lokomotivy. A u některých vlaků – třeba u Pendolin či Railjetů – bude možná nutné umístit do vozidla dvě „krabičky“ ETCS.

Kdo si dělí zakázku?

Do tvorby ceny zasahuje i to, že zakázka musí mít nutně několik dodavatelů. Výše zmíněně české společnosti AŽD Praha a ČD–Telematika jsou totiž „jen“ těmi, kdo zakázku zastřešují a podávají. Říká se jim integrátoři a inkasují asi necelou třetinu z celkové částky.

Zhruba stejný díl dostane také dodavatel samotné ETCS technologie: v Evropě mezi ty špičkové patří společnosti Siemens, Alstom a Bombardier.

Konec wi-fi hodů ve vlacích ČD. Lidé stahovali moc, dráhy už nechtějí platit neomezená data

Nejvíce pak – okolo 40 procent – dostávají výrobci vlaků, kteří se na celé zakázce také musejí podílet. Mimo jiné proto, aby zařízení ETCS správně fungovalo s jejich strojem. V případě vlaků Railjet, kterých mají České dráhy sedm, se tak může teoreticky stát, že Siemens bude nejen výrobcem soupravy, ale i dodavatelem chytrých „krabiček“.

Jednotný bezpečnostní systém pro celou EU by měl omezit nehody a další mimořádné události na železnici. Stejně jako dráhy už začíná hlavní trasy vybavovat také Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Teoreticky by se mělo bezpečí na evropské železnici sjednotit v roce rok 2025.

V Česku je zatím systém nainstalovaný jen na trase mezi Kolínem a Břeclaví, na budování u několika dalších úseků už SŽDC podepsala smlouvy.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...