18. září 2013 13:26 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

ČD představily první lokomotivu Taurus ve firemních barvách

Lokomotiva Taurus ve firemním modrobílém nátěru s logem ČD  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva Taurus ve firemním modrobílém nátěru s logem ČD | foto: ČTK

BRNO České dráhy (ČD) ukázaly na brněnském hlavním nádraží první elektrickou lokomotivu Taurus od Siemensu ve firemním modrobílém nátěru s logem ČD. Od prosince 2014 bude vozit mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem jednotky Railjet. Celkem jich budou mít ČD sedm. První z lokomotiv nese jméno Spirit of Brno.

V Česku už tyto lokomotivy běžně jezdí pátým rokem, zatím však pouze v nátěru rakouských drah. "Lokomotivy, které budou nyní přetřené do našich barev, však nebudou čekat v depu, ale už se běžně objeví na spojích mezi Prahou a Vídní," doplnil výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz. ČD si lokomotivy pouze pronajímají, protože na jejich nákup chybí peníze.

Za sedm souprav jednotek Railjet zaplatí 2,5 miliardy korun. "Zatím máme hotových 20 vagonů a první kompletní jednotku předáme Českým drahám v první polovině příštího roku. Dalších šest dodáme tak, aby mohly začít jezdit všechny od prosince příštího roku. Zkušební jízdy trvají u každé jednotky měsíc až dva," řekl ředitel divize dopravy a logistiky Siemens Roman Kokšal.

Lokomotivy Taurus řady 1216 už s railjety jezdí v Rakousku. Jde o stroj, který drží rekord ve své kategorii, v roce 2006 dosáhla rychlosti 357 kilometrů v hodině.

České dráhy slibují nový rozměr a vyšší úroveň cestování

Deset souprav Railjet, z toho tři rakouské, budou jezdit mezi Prahou a Štýrským Hradcem (Grazem) každé dvě hodiny.  Ve vlaku bude oddíl business class, rodiny s dětmi zase mohou využít dětské kino. V každé soupravě je restaurace a také WiFi. Cestujícím vlak nabídne 442 míst, z toho 384 ve druhé třídě.

České dráhy chtěly využít opci i na dalších osm souprav za 2,8 miliardy, nová dozorčí rada však v srpnu nařídila vedení společnosti, aby je nekupovala, a zastavila tak zadlužování. Tyto soupravy měly jezdit na Slovensko a do Maďarska

ČTK, Lidovky.cz

Najdete na Lidovky.cz