Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

České dráhy vypsaly soutěž na nákup 90 lokomotiv za devět miliard, v provozu budou nejdříve za 3 roky

Ekonomika

  11:10
Praha - České dráhy (ČD) vypsaly soutěž na nákup 90 moderních elektrických lokomotiv s rychlostí do 200 kilometrů za hodinu. Jezdit budou na vnitrostátních i mezinárodních tratích. V provozu budou nejdříve za tři roky. ČTK o tom ve čtvrtek informovala mluvčí dopravce Gabriela Novotná. Nákup už na začátku května odsouhlasil řídící výbor podniku, cena lokomotiv by měla být zhruba devět miliard korun.

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah. foto:  Petr Topič, MAFRA

Železniční obr nekoupí Leo Express. České dráhy skončí jednání, nákup by se nevyplatil

ČD v první etapě nakoupí 40 lokomotiv, na další se bude vztahovat opce. „Zajistí naši dlouhodobou konkurenceschopnost na středoevropském železničním trhu a nahradí dosluhující stroje ze 70. let. Ty už nemá cenu modernizovat ani vybavovat systémem ETCS, na který v blízké době přejde naše železnice na hlavních koridorech,“ uvedl generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

Vedle evropského zabezpečovacího systému ETCS budou nové stroje vybavené národními systémy pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. „Posílíme také náš park o vozidla, která mohou naplno využít současnou i budoucí rychlost koridorů u nás a v zahraničí, tedy 160 km/h i chystaných 200 km/h,“ podotkl Nebeský.

Vítěz soutěže bude pro ČD rovněž deset let zajišťovat údržbu lokomotiv s opcí na další pětileté období. Podle náměstka pro provoz Michala Krause má takzvaný full service řadu výhod. „Především je to velmi vysoká disponibilita na úrovni až 98 procent. Dále je to snadná dostupnost náhradních dílů a rychlé odstranění závad, které se mohou při intenzivním provozu vyskytnout,“ uvedl.

Železnice se za 25 let od největší nehody změnila. Přesto jsou tratě, kde se historie může opakovat

Jde o další krok, kterým chtějí dráhy omlazovat svůj vozový park. V současnosti mají více než 500 lokomotiv, dále až tisícovku ucelených souprav a přes 2000 vozů. Průměrné staří strojů je přes 30 let, řada z nich byla v minulosti modernizována. Vedle nákupu lokomotiv má dopravce nyní ve výrobě 31 elektrických vlaků pro regionální dopravu, které jsou součástí kontraktu na nákup celkem 50 vlaků. Dále se vyrábí pět patrových třívozových souprav a 50 osobních vozů pro dálkovou dopravu s rychlostí až 200 km/h. Dopravce tyto vozy bude přebírat v následujících letech.

Do svého vozového parku investují i ostatní dopravci. RegioJet vypravuje 26 lokomotiv a kolem 170 vozů, které jsou složeny z nových vozidel Astra z Rumunska, a starších vagonů, které dopravce rovněž koupil v zahraničí a zrekonstruoval. Zároveň nyní připravuje modernizaci desítek dalších vozů, v příštích třech letech by za ni měl utratit kolem tří miliard korun. Letos by měl dopravce také přebírat první z 15 vícesystémových lokomotiv Bombardier. Společnost má navíc opci na desítky dalších těchto strojů.

Nejmladší vozový park má Leo Express. Ve flotile má pět vlaků Stadler, které provozuje na dálkových linkách. Dalších 15 regionálních vlaků Alstom firma vypravuje na lokálních tratích. Letos plánuje nasazení tří vlaků Sirius od čínského výrobce CRRC. Na dalších 30 jednotek má společnost opci s hodnotou pěti miliard korun.

Autor: