Úterý 11. srpna 2020svátek má Zuzana 29 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy vypsaly soutěž na nákup 90 lokomotiv za devět miliard, v provozu budou nejdříve za 3 roky

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Praha České dráhy (ČD) vypsaly soutěž na nákup 90 moderních elektrických lokomotiv s rychlostí do 200 kilometrů za hodinu. Jezdit budou na vnitrostátních i mezinárodních tratích. V provozu budou nejdříve za tři roky. ČTK o tom ve čtvrtek informovala mluvčí dopravce Gabriela Novotná. Nákup už na začátku května odsouhlasil řídící výbor podniku, cena lokomotiv by měla být zhruba devět miliard korun.

ČD v první etapě nakoupí 40 lokomotiv, na další se bude vztahovat opce. „Zajistí naši dlouhodobou konkurenceschopnost na středoevropském železničním trhu a nahradí dosluhující stroje ze 70. let. Ty už nemá cenu modernizovat ani vybavovat systémem ETCS, na který v blízké době přejde naše železnice na hlavních koridorech,“ uvedl generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

Vedle evropského zabezpečovacího systému ETCS budou nové stroje vybavené národními systémy pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. „Posílíme také náš park o vozidla, která mohou naplno využít současnou i budoucí rychlost koridorů u nás a v zahraničí, tedy 160 km/h i chystaných 200 km/h,“ podotkl Nebeský.

Vítěz soutěže bude pro ČD rovněž deset let zajišťovat údržbu lokomotiv s opcí na další pětileté období. Podle náměstka pro provoz Michala Krause má takzvaný full service řadu výhod. „Především je to velmi vysoká disponibilita na úrovni až 98 procent. Dále je to snadná dostupnost náhradních dílů a rychlé odstranění závad, které se mohou při intenzivním provozu vyskytnout,“ uvedl.

Jde o další krok, kterým chtějí dráhy omlazovat svůj vozový park. V současnosti mají více než 500 lokomotiv, dále až tisícovku ucelených souprav a přes 2000 vozů. Průměrné staří strojů je přes 30 let, řada z nich byla v minulosti modernizována. Vedle nákupu lokomotiv má dopravce nyní ve výrobě 31 elektrických vlaků pro regionální dopravu, které jsou součástí kontraktu na nákup celkem 50 vlaků. Dále se vyrábí pět patrových třívozových souprav a 50 osobních vozů pro dálkovou dopravu s rychlostí až 200 km/h. Dopravce tyto vozy bude přebírat v následujících letech.

Do svého vozového parku investují i ostatní dopravci. RegioJet vypravuje 26 lokomotiv a kolem 170 vozů, které jsou složeny z nových vozidel Astra z Rumunska, a starších vagonů, které dopravce rovněž koupil v zahraničí a zrekonstruoval. Zároveň nyní připravuje modernizaci desítek dalších vozů, v příštích třech letech by za ni měl utratit kolem tří miliard korun. Letos by měl dopravce také přebírat první z 15 vícesystémových lokomotiv Bombardier. Společnost má navíc opci na desítky dalších těchto strojů.

Nejmladší vozový park má Leo Express. Ve flotile má pět vlaků Stadler, které provozuje na dálkových linkách. Dalších 15 regionálních vlaků Alstom firma vypravuje na lokálních tratích. Letos plánuje nasazení tří vlaků Sirius od čínského výrobce CRRC. Na dalších 30 jednotek má společnost opci s hodnotou pěti miliard korun.

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Vila Na Zátorce 13 (Praha, 26. července 2020) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Petr Arenberger, kožní lékař a ředitel Fakultní nemocnice Královské Vinohrady | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Pavel Paska | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...