Pátek 3. července 2020svátek má Radomír 22 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Černý kůň obřích železničních zakázek má smůlu. Přišel v Česku o oprávnění

Železniční stanice Hnátnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Železniční stanice Hnátnice. | foto: ČTK

PRAHA Správa železniční dopravní cesty vyloučila z mnohamilionových tendrů na projekční práce na modernizaci trati Brno - Přerov sdružení českého Centra pro efektivní dopravu (Cedop) a francouzské společnosti Egis Rail. Vyloučení uchazeče, kterého dříve vybrala jako favorita, správa železnic odůvodňuje tím, že francouzským inženýrům zrušila Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě oprávnění pracovat v Česku.

Zakázka na projekční práce nové trati, kterou má být nejrychlejší v Česku a kterou mají projíždět vlaky až 200kilometrovou rychlostí, je rozdělená do čtyř veřejných soutěží. Ve třech z nich mělo kvůli nejnižší ceně nakročeno k vítězství sdružení Cedop a Egis Rail.

„Informaci o tom, že jeden z uchazečů ve zbývajících třech veřejných zakázkách přestal splňovat kvalifikaci, můžeme v obecné rovině potvrdit. Nicméně s ohledem na skutečnost, že zadávací řízení ještě nejsou ukončena, nebudeme danou situaci blíže komentovat,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Z rozhodnutí ale vyplývá, že SŽDC se chystá zakázky na část trasy mezi Blažovicemi a Vyškovem a Vyškovem a Nezamyslicemi vybrat dalšího účastníka v pořadí, kterým je sdružení projekčních společností Sudop. Ta nabídla v prvním tendru cenu o zhruba milion korun vyšší (přibližně 55 milionů bez DPH) a ve druhém tendru byla dražší o zhruba 100 tisíc korun s cenou 48,8 milionu.

„Proti rozhodnutí o vyloučení se sdružení Cedop a Egis Rail plánuje odvolat a jsme přesvědčeni, že zadavatel své rozhodnutí přehodnotí,“ řekl zástupce Cedop Petr Šlegr. Zároveň byla podána žaloba na komoru inženýrů kvůli zrušeným autorizacím pro zaměstnance partnerské Egis Rail.

Firma nesouhlasí s názorem komory, že projektanti musí mít takzvanou autorizaci vystavenou pro každou jednotlivou veřejnou zakázku v Česku a tvrdí, že postačuje autorizace pro hostující osoby.

Modernizace zhruba 75 kilometrů trati mezi Brnem a Přerovem by se měla podle předpokladu uskutečnit mezi roky 2020 až 2023. Celková odhadovaná cena projekčních prací je zhruba 230 milionů korun. V poslední zakázce na modernizaci úseku Nezamyslice - Kojetín má podle deníku E15.cz největší šanci uspět sdružení Moravia Consult a Metroprojekt.

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...