18. prosince 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dluhopisová nadílka Českých drah padla. Můžou za to emoce po prohře v arbitráži?

Railjet Českých drah. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Railjet Českých drah. | foto: MAFRA - Anna Vavríková

PRAHA Největší český železniční dopravce si plánoval do konce roku půjčit několik miliard korun prostřednictvím dluhopisů. Tyto peníze České dráhy utrácí především za nové vlaky či opravu starších vozů. Záměr půjčit si nyní tímto způsobem ale manažeři firmy pro tuto chvíli přehodnotili.

Obligace představují podstatnou část dluhu Českých drah, který se nyní pohybuje kolem 33 miliard korun. Jde o rychlé peníze za slušný úrok s dlouhou dobou splatnosti. Na základě firemní strategie si mohl dopravce letos půjčit až šest miliard korun – polovinu této částky už získal od investorů na jaře.

Kolem Českých drah ale panuje napjatá nálada kvůli prohrané arbitráži o dodávku lokomotiv od Škody Transportation. Podle listopadového verdiktu by měla státní firma svému dodavateli zaplatit 1,2 miliardy korun. Mediální přestřelka, do níž se aktivně zapojil i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) mohla přispět k rozhodnutí manažerů s úpisem miliard počkat.

„Dříve než dojde k emisi, je nutné dobře zmapovat trh, zvolit finanční produkt a emisi správně načasovat. Do konce letošního roku to už ale nebude,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí ČD Radek Joklík.

Podle něj je potřeba nejprve v rámci přípravy Podnikatelského plánu na příští rok aktualizovat potřebu financování. „Následně představenstvo přijme Finanční strategii na rok 2016. Její součástí bude pravděpodobně refinancování dluhopisů a možnost emise dluhopisů,“ popsal mluvčí Joklík.

České dráhy vydávání obligací využívají už několik let, zpravidla dvakrát ročně. Letos už vypustily zahraničním zájemcům emisi za 115 milionů eur (přes tři miliardy korun) a to za výhodné úroky v rozmezí 1,89 až 3,5 procenta se splatností až dvacet let. To byly o poznání lepší podmínky než před několika lety. Před pěti lety byl výnos 4,5 procenta.

Dobré podmínky, chválil Feranec

Skutečnost, že dráhy ještě před koncem roku budou chtít znovu vydat dluhopisy potvrdil na začátku prosince deníku E15 předseda dozorčí rady Milan Feranec. „Je to výhodné, neboť si dráhy aktuálně půjčují za lepších podmínek,“ řekl listu na začátku prosince.

V plánu bylo mimo jiné refinancování starých dluhopisů v hodnotě 300 milionů eur z roku 2011 splatné v příštím roce.

Skupina České dráhy měla v prvním pololetí čistý zisk 102 milionů korun. V porovnání s loňským rokem to bylo o 56 milionů korun méně. Propad způsobila především nákladní doprava, u níž klesly tržby meziročně o 422 milionů korun na zhruba 5,9 miliardy.

Důvodem byla podle vedení Českých drah mimo jiné mírná zima, během níž neměly elektrárny zájem o takové množství uhlí jako v předchozích letech. V osobní dopravě se naopak ČD dařilo.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky