4. září 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy opatrně přiznávají, že Žaludův D1 Express zklamal

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
D1 Express | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy D1 Express | foto: ČTK

PRAHA Konec rychlíků D1 Express mezi Prahou a Brnem vysvětlovaly České dráhy nejprve plánovanými výlukami na trati. Z nejnovějšího vyjádření národního dopravce však vyplývá, že projekt, do kterého bývalý management ČD v čele s Petrem Žaludou vkládal velké naděje, je zbytečný.

Úspěch cestování po české železnici v moderním stylu se nedostavil. Vlažný zájem cestujících zapříčinil nejprve škrtání spojů, následovalo pak snížení počtu vagonů v soupravě. Lepší obsazenost přišla až se slevami a snížením ceny jízdného.

Masivní přesun motoristů do komfortních klimatizovaných vlaků s elektrickými zásuvkami se však nekonal. Provozní náklady bezzastávkových spojů byly přitom vysoké a bez finanční pomoci státu těžko dlouhodobě udržitelné.

ČTĚTE TAKÉ:

Vlaky D1 Express skončí v prosinci. Oficiálním důvodem jsou připravované opravy na železniční trati plánované na příští rok. Jak ale vyplývá z detailní analýzy konkurenčního dopravce RegioJet, spoje byly ztrátové.

„Na trase Praha-Brno není tak velká poptávka, aby bylo možné uživit provoz velmi nákladných souprav, které najedou pouze velmi omezené množství kilometrů a převážnou část dne stojí v cílových stanicích,“ stojí v dokumentu, který si server Lidovky.cz zveřejnil v plném znění včetně výpočtů a příloh.

Kalkulace nákladů spojů D1 Express (RegioJet)

zobrazit: ostatní stránky dokumentu

V reakci na kalkulaci provozu vlaků D1 Express dráhy sice červená čísla nepotvrdily, ze stručného vyjádření však jasně vyplývá, že poptávka po nových vlacích nebyla uspokojivá.

„Po vyhodnocení dosavadního provozu jsme se rozhodli, že zvýšený zájem o cestování vlakem, k němuž mezi Brnem a Prahou došlo, dokážeme od nového grafikonu pokrýt posílením pravidelných spojů. Tato varianta je výhodná i s přihlédnutím k probíhající a plánované stavební činnosti na železničním koridoru,“ uvedl pro server Lidovky.cz mluvčí drah Radek Joklík.

Podle šéfa konkurenčního žlutého dopravce stojí za koncem D1 Expressů snaha staronového ředitele drah Dalibora Zeleného šetřit. Moderní vlaky podle Jančury prosazoval bývalý šéf drah Petr Žaluda, místo zisku však měly efekt pouze marketingový.

Mezi Prahou a Brnem jezdí každou hodinu vlaky EuroCity, které staví v Pardubicích a rovněž v České Třebové nebo Kolíně. Oproti bezzastávkovým D1 Expressům jsou podle jízdního řádu pomalejší jen o pět minut.

mevMartin Nevyhoštěný
  • 12Diskuse




Najdete na Lidovky.cz