29. dubna 2016 10:25 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy opět v těžké ztrátě. Prodělaly kvůli výlukám i prohře v arbitráži

Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním... | foto: MAFRA - Anna Vavríková

PRAHA České dráhy loni hospodařily se ztrátou téměř 1,4 miliardy korun. V roce 2014 přitom skupina, kam patří mimo jiné i nákladní dopravce ČD Cargo, skončila se ziskem 156 milionů korun po zdanění.

Důvodem loňského propadu jsou podle vedení státního dopravce zvýšené náklady způsobené mnoha opravami železničních tratí a prohraná arbitráž s dodavatelem vozidel, Škodou Transportation.

Oba tyto faktory zatížily hospodaření drah částkou převyšující 1,2 miliardy korun.

„Bez výluk a prohrané arbitráže by skončila osobní doprava nad plánem a přiblížila by se vyrovnanému hospodaření,“ uvedl šéf Českých drah Pavel Krtek. Náklady na zavedení náhradní autobusové dopravy a další výdaje spojené s výlukami se podle něho během loňského roku vyšplhaly na půl miliardy korun.

Zhruba dvojnásobek pak České dráhy musely vyplatit na základě prohraného sporu plzeňské Škodovce jako doplatek za pozdní dodávku 20 třísystémových lokomotiv. Do loňského hospodaření se tato transakce promítla 700 miliony korun.

Vizualizace interiéru nových soutěžených vlaků pro České dráhy podle...
Vizualizace interiéru nových soutěžených vlaků pro České dráhy podle...

Zatímco osobní doprava loni skončila se ztrátou 1,398 miliardy korun, nákladní doprava vykázala čistý zisk zhruba půl miliardy korun. I na výkonu nákladní dopravy se podle ČD Cargo odrazilo zvýšené množství oprav na železnici. Negativně segment železniční dopravy poznamenaly i nízké ceny nafty, které při přepravě zboží zvýhodňovaly kamionovou přepravu, uvedla společnost.

Kromě osobního a nákladního dopravce patří do skupiny Českých drah dále například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Na konci loňského roku provozovaly České dráhy na 2100 lokomotiv a elektrických a motorových jednotek.

Flotilu dopravce pak rovněž tvořilo na 2300 osobních vozů. Průměrné stáří vozidel, do kterého se započítávají modernizovaná vozidla jako nová, je zhruba 20 let.

REGIOJET VYDĚLAL

  • Zhruba 40 milionů korun před zdaněním vydělal podle předběžných odhadů konkurenční RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury.
  • Auditované výsledky žlutých vlaků, které působí v Česku na trase mezi Prahou a Ostravou, budou k dispozici na přelomu května a června.
  • Společnost loni přepravila přibližně tři miliony cestujících, o 620 tisíc meziročně víc.

ČTK