18. dubna 2019 11:40 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Vysvědčení pro České dráhy. Potvrdily pověst dobrého dlužníka, udržely rating

Vlaky typu Railjet z vozového parku Českých drah. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlaky typu Railjet z vozového parku Českých drah. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Národní dopravce už potřetí obhájil hodnocení, které mu mimo jiné pomáhá získávat výhodnější úvěry. U mezinárodní ratingové agentury Moody’s získaly hodnocení udělované firmám „se stabilním investičním výhledem“. Pro železničního dopravce je to pozitivní vysvědčení.

Rating označovaný přesně jako Baa2 udělila agentura Moody’s Českým drahám v roce 2016, od té doby se jej firmě podařilo vždy po roce obhájit.

„Je to dobrá zpráva pro majitele, pro naše věřitele i obchodní partnery,“ potvrdil pro Lidovky.cz mluvčí ČD Radek Joklík. K samotné obhajobě ratingu došlo tento týden v úterý.

Nejde o formalitu. Lidé z agentury Moody’s bez přehánění zkoumají každý krok, který hodnocená firma udělá. Nahlíží do investic nebo hospodaření, sledují mediální výstupy, ptají se na personální změny. A těch bylo v poslední době u ČD dost a dost, včetně výměny na postu generálního ředitele. Na hodnocení to však vliv nakonec nemělo.

Pro železničního dopravce to znamená, že u věřitelů udrží silnou pozici. Díky hodnocení od Moody’s si mohou být jistější, že jsou jejich peníze v dobrých rukou a své úroky dostanou. Výraznou roli při sestavování ratingu hraje samozřejmě i to, že majitelem firmy je stát, což je pro věřitele důležitou zárukou.

„Potvrzení ratingu pro České dráhy odráží náš pohled na to, že jejich silné provozní výkony v loňském roce vystavěly oporu pro další zvyšování dluhu vyvolanému vzrůstajícími investičními potřebami firmy v následujících dvou letech,“ řekl Francesco Bozzano, analytik Moody’s určený pro hodnocení ČD.

Rating v takzvaném investičním pásmu se stabilním výhledem získala státní společnost před třemi lety ještě za bývalého vedení v čele s Pavlem Krtkem. Tomuto předcházelo několik poklesů v hodnocení.

Co nejvýhodnější dluhy

Rating od prestižní agentury je pro dopravce nesmírně důležitý právě kvůli investicím - zejména do nových vlaků, které si musí pořizovat, aby obstál proti soukromé konkurenci.

„Chceme investovat dál a bude to znát,“ řekl generální ředitel ČD Miroslav Kupec v listopadovém rozhovoru pro LN. Plán je utratit za moderní soupravy - pro regionální i rychlíkové tratě - zhruba 40 miliard korun v horizontu pěti let.

České dráhy obecně platí za nové „železo“ penězmi z půjček. A je tak pro ně logicky velmi podstatné, aby měly co možná nejnižší úroky.

Aktuální dluh ČD se pohybuje kolem 27 miliard korun, převážně půjčených prostřednictvím dluhopisů. Nyní jejich manažery čeká perné přesvědčování investorů, aby v rámci nové emise nakoupili drážní obligace.

V červenci musí totiž dopravce s pomocí „nových“ peněz splatit současným věřitelům zhruba 8 miliard korun půjčených v minulosti právě s pomocí dluhopisů.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky