Sobota 27. února 2021svátek má Alexandr 7 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy zruší i poslední zakázku na vybavení vlaků zabezpečovacím zařízením

Vlakové nádraží - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlakové nádraží - ilustrační foto. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

PRAHA České dráhy zruší i poslední zakázku na vybavení svých vlaků mobilní částí zabezpečovacího zařízení ETCS. Důvodem jsou vysoké náklady, které nechce dopravce akceptovat. V úterý to sdělil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Společnost tak učinila po dohodě s novým ministrem dopravy Karlem Havlíčkem (za ANO). Loni dráhy vyhlásily celkem šest soutěží na vybavení vlaků zabezpečovačem, z nich úspěšně dokončily jedinou s hodnotou až 1,4 miliardy korun, další čtyři už tehdy zrušily.

„Po konzultaci s panem ministrem jsme se rozhodli, že i tuto zakázku zrušíme. Současná situace na trhu, kdy mobilní část ETCS soutěží všichni dopravci v Evropě, je velmi nepříznivá. Kvůli převisu poptávky nabídkové ceny stouply neúměrně nahoru, což při potřebě vybavit stovky vozidel znamená mnohamiliardové náklady,“ uvedl šéf Českých drah Václav Nebeský. Další postup chce koordinovat s ministerstvem dopravy.

Kvůli vysoké ceně dráhy už loni zrušily čtyři další zakázky, včetně těch na vybavení pendolin, railjetů a lokomotiv řady 380. Celkem tak dopravce vyhlásil šest zakázek, z nichž podpisem smlouvy skončila pouze jediná. Loni na jaře uzavřela společnost kontrakt se sdružením ČD - Telematika a AŽD Praha na vybavení až 131 elektrických lokomotiv. Z tohoto rámcového kontraktu závazně ČD objednaly instalaci ETCS do 102 lokomotiv řad 162, 162 WTB, 362 a 362 WTB za téměř 1,4 miliardy Kč. Dráhy tehdy na zakázku získaly dotaci ve výši zhruba 40 procent z částky z dotačního programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy. Většina ze 102 lokomotiv bude mít zařízení nainstalováno do konce roku 2022. Celkem chtěly dráhy v jednotlivých zakázkách vybavit 453 vozidel, což by stálo několik miliard korun.

ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla.

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Srovnávací test Škody Octavie a Scaly | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Pýchu dnes nazýváme zdravým sebevědomím, promlouvá k lidem profesor Kašparů

Lékař, psychiatr, vysokoškolský profesor a řeckokatolický kněz Jaroslav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedm hlavních hříchů jsme si přejmenovali. Z neřestí jsme vytvořili ctnosti, a tak se možná není čemu divit, že se...

Jako žena jsem byla ve Vatikánu poněkud výrazná, vzpomíná farářka Kopecká

Martina Viktorie Kopecká, farářka Církve československé husitské | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Svým vzhledem působí rozruch na mnoha místech, dokonce i ve Vatikánu. Je mladá, krásná a hlavně progresivní. Život...