Pátek 5. června 2020svátek má Dobroslav 12 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Firmy posílají manažery do nebes. Začaly znovu utrácet za letenky

Cestování letadlem. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cestování letadlem. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Největší čeští prodejci letenek hlásí výrazné posílení svého byznysu. Pomohli jim k tomu klienti z řad firem a obchodníků, kteří v prvních čtyřech měsících roku létali výrazně více než loni. Třeba portál Letuška díky tomu vydělal bezmála o 50 milionů více.

Firmy v období krize významně přistřihly „křídla“ manažerů a obchodních zástupců. V posledních pár letech se situace pomalu obrací, lidé z bankovnictví či IT si zase nacházejí cestu na paluby letadel.

Podle informací serveru Lidovky.cz rostly prodeje u dvou největších prodejců letenek v Česku, Letušky i Student Agency. Byznysmeni létají více po Evropě – do Frankfurtu, Moskvy či Paříže – ale i do vzdálenějších destinací, jako je New York či korejský Soul.

„Za první čtyři měsíce roku jsme byznysové klientele prodali o 29 procent letenek více než loni. Nepochybně to souvisí s oživením ekonomiky a optimistickými výhledy. Prodejům pomáhá i cenová politika aerolinek. Byznysové letenky totiž přestávají být luxusním zbožím,“ vysvětluje Šárka Litvinová, majitelka společnosti Asiana, která portál Letuška provozuje.

V absolutních číslech znamená tento trend pro Letušku zvýšení měsíčních tržeb za palubní lístky pro firmy z 28 na 40 milionů. Tedy skoro 50 milionů navíc za období mezi lednem a dubnem. Letenky prodané firmám tvoří více než pětinu příjmů portálu.

TOP DESTINACE BYZNYS KLIENTŮ

  • Brusel
  • Paříž
  • Moskva
  • Londýn
  • Frankfurt
  • Amsterdam
  • Düsseldorf
  • Varšava

Pozitivní trend potvrzuje i konkurenční Student Agency vlastněná podnikatelem Radimem Jančurou. Česká jednička v prodeji letenek začala rok růstem o sedm procent oproti loňsku.

Firemní klientela utratí u Student Agency za létání zhruba 60 milionů měsíčně.

„K největšímu nárůstu korporátního cestování došlo u podnikatelů, manažerů a další odborníků z odvětví průmyslu, IT, farmacie, automobilového průmyslu nebo bankovnictví. Tato skupina začala znovu létat po Evropě i do zámoří, často i několikrát do měsíce. To bylo v předchozích letech spíše výjimkou,“ vysvětluje Věra Janičinová, která ve Student Agency vede sekci letenek.

Business clas u společnosti Lufthansa.

Zástupci firem ovšem necestují jen v byznysové, ale pochopitelně i v ekonomické třídě vyznačující se menším pohodlím.

„Na krátkých linkách po Evropě jsme nezaznamenali žádný meziroční nárůst poptávky po cestování ve třídě Business. Korporátní klienti preferují na těchto vzdálenostech výhodnější letenky ekonomické kategorii,“ všímá si mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík.

Drobný skok vzhůru, v řádu jednotek procent, zaznamenaly ČSA v obsazenosti lepších sedaček na lince do Soulu.

Balíčky pro firmy

Firmy jsou pro prodejní servery důležitými klienty nejen kvůli letenkám. 

Kromě palubních lístků totiž svým klientům zajišťují další servis – třeba odvozy z letiště, vyřízení víz či rezervace hotelů. Tyto služby lze pak přikoupit v podobě balíčků.

Byznysová klientela má pochopitelně u prodejců vyjednané speciální podmínky tak, aby měla motivaci k pravidelnému cestování.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...