31. srpna 2015 11:28 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy vydělaly, ale méně než loni. Zadlužení snížily na 33 miliard

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: ČTK

PRAHA České dráhy v pololetí vydělaly 102 milionů korun. Ve srovnání s loňskem to bylo o 56 milionů korun méně. Pokles způsobila především nákladní doprava, kterou provozuje dceřiné ČD Cargo. V osobní dopravě se naopak Českým drahám dařilo, rostly jim tržby i přepravní výkon.

Tržby ČD ve srovnání s loňskem klesly o 142 milionů na 16, 3 miliardy korun.

Celkem ale s národním dopravcem cestovalo 85,5 milionu lidí, což je o sto tisíc meziročně víc. Podle Michala Štěpána, který má v ČD na starosti osobní dopravu, ubylo cestujících v místech s nejmasivnějšími výlukami. 

Šlo zejména o Plzeňsko, východní Čechy a Olomoucko. Výpadek nahradili cestující na páteřních železničních linkách a v mezistátní dopravě, kde rostl zejména segment lacinějších jízdenek.

Spolu s mírným nárůstem počtu cestujících se zvýšily tržby v osobní dopravě o 245 milionů na 10,5 miliardy korun. O více než kilometr se na 40,8 kilometru prodloužila průměrná vzdálenost, kterou cestující ve vlacích ujeli. 

Rovněž vzrostla průměrná obsazenost vozidel na 26,3 procenta. To se odrazilo ve snížení ztráty z osobní dopravy z loňských 262 milionů na 78 milionů korun. Do ztráty stáhly dopravce především odpisy. Zisk před odpisy a zdaněním (EBITDA) dosáhl 2,5 miliardy korun.

Celkové zadlužení skupiny se snížilo o 258 milionů korun na zhruba 33 miliard korun. Z tohoto dluhu ročně skupina zaplatí na úrocích přes miliardu korun. To zatěžuje zejména hospodaření osobní dopravy, ČD a.s., za kterou jde největší část zadlužení, doplnil Krtek.

Opačná situace byla u nákladní dopravy, kde klesly tržby meziročně o 422 milionů korun na necelých 5,9 miliardy korun. Objem přepraveného zboží se snížil o 1,3 milionu tun zboží na necelých 33 milionů tun. 

Důvodem byla mimo jiné mírná zima, během které uhelné elektrárny nepoptávaly takový objem přeprav uhlí, jako v předchozích letech, uvedl Krtek. 

Vlaky InterPanter vycházejí z regionálních vozidel RegioPanter, kterých mají...
Vlaky určené pro rychlíkové spoje mohou jet 160kilometrovou rychlostí.

Meziročně se snížil zisk nákladní dopravy z 540 milionů na 216 milionů korun letos. Kromě snížení objemu přeprav měla na tomto snížení vliv rostoucí konkurence ze strany železničních i kamionových dopravců.

Zlepšení hospodářských výsledků za první pololetí už oznámila dvojice soukromých konkurentů státního dopravce RegioJet a Leo Express. Zatímco RegioJet ze skupiny Student Agency se v pololetí po loňské ztrátě přehoupl do zisku 7,5 milionu korun, Leo Express zmírnil ztrátu na 38 milionů korun z 63,6 milionu o rok dřív. Oběma dopravcům k lepším výsledkům pomohl zejména růst počtu cestujících.

ČTK