5. září 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Učíme strojvůdce jezdit úsporněji, šetří se i v depech, říká šéf ČD Kurucz

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním... | foto: MAFRA - Anna Vavríková

PRAHA České dráhy se v prvním pololetí vynořily ze ztráty. Za elektřinu a naftu ušetřil státní dopravce 332 milionů korun. Šéf Daniel Kurucz Lidovkám.cz popsal, že se firmě soutěžemi podařilo získat lepší cenu za naftu a elektřinu, ale pomohlo i úspornější topení v depech či šetrnější jízda strojvůdců.

Místo dvanácti stupňů mají nyní soupravy v depech přes zimu chladněji až o čtyři stupně. Větší teplo pro takzvané teplé stání vlaků ani není potřeba. „Dokážu si představit, že každý stupeň představuje až milion korun měsíčně,“ odhaduje šéf Českých drah Daniel Kurucz.

Ředitel Českých drah Daniel Kurucz.

Šéf Českých drah Daniel Kurucz.

Na úspoře energií a paliva se celé skupině České dráhy podařilo za první půlrok ušetřit 332 milionů korun. A úspory v zastřešených vlakových stáních nejsou nijak zanedbatelné.

„Je třeba si uvědomit, že to není otázka tisíců, ale milionů korun. Je velký rozdíl topit párou nebo horkou vodou. Některé haly ani nemusíme vytápět, stačí je pouze temperovat. Otázkou také je, jak je třeba svítit při údržbě lokomotiv,“ popsal Lidovkám.cz Kurucz, který je ve funkci od března tohoto roku.

Část ušetřených peněz – konkrétně 150 milionů korun – pošlou České dráhy navíc do úpravy a údržby starých vlaků, z nichž zmizí proslulé koženkové sedačky či staré, takzvané gravitační záchody. Přibudou i nové podlahy.

PSALI JSME:

 Hospodářské výsledky Českých drah za prvních šest měsíců předčily očekávání. Celá skupina – včetně nákladní dopravy ČD Cargo – je v zisku 158 milionů. Pro srovnání: loni ve stejném období byl státní dopravce minus 510 milionů.

Nejvíc si polepšily osobní vlaky, o bezmála 400 milionů korun. I tak zůstala tato část podnikání ve ztrátě 262 milionů. Manažeři drah ale právě zlepšení v přepravě pasažérů považují za největší krok vpřed. Přičítají ho kromě vyšších tržeb už zmíněným úsporám za energie.

Pomohly k nim třeba nové vlakové soupravy, které si České dráhy postupně pořizují. Dosud se v souvislosti s nimi zmiňovalo spíše obrovské zadlužení v celkové výši 28,4 miliardy korun, které firmě přinesly  (Zadlužení celé skupiny České dráhy je 34,4 miliardy včetně leasingů - poz. red.).Nyní manažeři tvrdí, že moderní dálkové a regionální vlaky dokážou i ušetřit – třeba i polovinu nákladů.

Úsporní strojvedoucí

„Když například nahradíme klasickou soupravu sestavenou z elektrické lokomotivy a třech vozů jednotkou RegioPanter, snížíme náklady na naftu a dopravní cestu o 23 procent. U dieselové lokomotivy a dvou vozů můžeme ušetřit při nahrazení RegioSharkem za totéž až 48 procent. Řádově jde o úsporu v desítkách milionů korun,“ upozorňuje Kurucz.

Podle něj můžou přispět šetrnější jízdou i samotní strojvedoucí. Zabývá se jí dokonce i dopravně vzdělávací institut Českých drah.

„Jezdím občas přímo v lokomotivě a musím říct, že strojvůdci na úspornou jízdu opravdu dbají. Záleží třeba na razanci jízdy. Žádnou směrnici strojvůdci nemají, protože ta by musela být závazná a toto nemůžeme zkontrolovat. Ale doporučení pochopitelně mají,“ říká generální ředitel ČD s tím, že přesnou ušetřenou částku spočítat nelze.

  • 7Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?
Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?

Bujná fantazie k dětem neodmyslitelně patří. Její používání znamená, že vývoj probíhá v pořádku. Kromě toho je důležitá pro rozvoj slovní zásoby a pro celkovou kreativitu. Jak tyto kvality u svých potomků podporovat? A je potřeba je někdy i usměrňovat?

Najdete na Lidovky.cz