9. března 2010 15:28 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Čína chce protáhnout vysokorychlostní železnici až do Evropy

Čínský rychlovlak CRH3 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínský rychlovlak CRH3 | foto: ČTK

PEKING Z Pekingu do Londýna vlakem za dva dny, taková by mohla být budoucnost podle plánů čínské vlády, která se chystá v příštích deseti letech prodloužit svou vysokorychlostní železnici do dalších 17 zemí. Cílem budování nových tratí, které mají směřovat především do asijských států, ale i dále do Evropy, je především zajištění surovin pro čínské hospodářství.

Podle deníku South China Morning Post by měly v následujících deseti letech vzniknout tři vysokorychlostní železniční sítě spojující Čínu s dalšími zeměmi.

První trasa povede z čínské provincie Chej-lung-ťiang na sever přes Mongolsko a Rusko do západní Evropy, patrně až do Británie.

Čínské dráhy

Čína má v současné době největší vysokorychlostní železniční síť na světě. Podle internetové encyklopedie Wikipedia její délka přesahuje 3000 kilometrů.

Nejrychlejší vlak světa, Harmony Express, dosahující rychlosti 400 kilometrů v hodině, jezdí od loňska mezi městy Wu-chan a Kanton.

Druhá plánovaná, západní trasa začíná v Urumči, metropoli čínské Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang, a pokračuje přes střední Asii, včetně Kazachstánu, Uzbekistánu a Turkmenistánu, dále do Pákistánu, Íránu, Turecka a Německa.

Třetí trasa zahrnuje jihovýchodní Asii a vede z čínského Kchun-mingu v provincii Jün-nan do Vietnamu, Thajska, Malajsie, Singapuru, Barmy a Indie.

Podle internetových médií by vlaky, jejichž rychlost by měla přesahovat 320 kilometrů v hodině, mohly konkurovat letecké dopravě. Cílem Číny je ale především efektivnější doprava surovin pro rychle se rozvíjející čínskou ekonomiku. Za investice do rozvoje železnice v Barmě má již prý Čína například slíbené lithium, užívané k výrobě baterií.

"Naším cílem je, aby se tyto vlaky pohybovaly téměř tak rychle jako letadla," uvedl Wang Meng-šu, člen čínské strojírenské akademie a poradce čínských vnitrostátních vysokorychlostních železnic.

Podle britského tisku je možné, že pasažéři nasednou v Londýně na vlak a za pouhé dva dny budou v Pekingu, který je vzdušnou cestou vzdálen 8100 kilometrů. Doba letu mezi oběma metropolemi je deset hodin. Cestující pak budou moci pokračovat do Singapuru, vzdáleného 10.800 kilometrů, kam dorazí z Londýna za tři dny.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!