Pondělí 28. září 2020Den české státnosti 4 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Číňané už dálnice v Polsku stavět nebudou, neplatí lidem

Čínský dělník | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínský dělník | foto: Shutterstock

VARŠAVA Čínská firma Covec, která měla v Polsku postavit dva úseky dálnice, jež v budoucnu spojí Varšavu s Německem, o zakázku přišla. Polské ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) v pondělí oznámilo, že odstupuje od smlouvy s firmou a bude od ní chtít odškodnění ve výši okolo 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun).

Firma Covec předloni ve výběrovém řízení vyhrála díky tomu, že GDDKiA nabídla, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů postaví za 1,3 miliardy zlotých (osm miliard korun). Její nabídka byla o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence. Nicméně stavba dvou dálničních úseků se v polovině května prakticky zastavila, protože konsorcium v čele s čínskou společností neplatilo subdodavatelům. Dluží jim odhadem desítky milionů zlotých.

Kvůli dluhům stavba stojí

Číňané ředitelství silnic a dálnic minulý týden navrhli, že dálniční úseky dostaví, ale budou za to chtít víc peněz. Tvrdili, že musejí zvětšit rozsah stavebních prací. GDDKiA na tento návrh nepřistoupila. Zástupci Covec si stěžovali, že GDDKiA neplatí včas a že se musela potýkat s nečekanými komplikacemi na trhu. Podle náměstka ředitele GDDKiA Andrzeje Maciejewského vše bylo podle pravidel. "To dodavatel si musí udělat kalkulaci kurzovního rizika, nebo změn ceny stavebních materiálů," dodal Maciejewski.

GDDKiA nyní bude muset vybrat novou firmu, která dálniční úseky postaví. Polský premiér Donald Tusk řekl, že stavební práce by tam měly být obnoveny do konce července. "Chceme dokončit ten dálniční úsek tak rychle, jak to bude možné," uvedl Tusk.

Podle plánů polské vlády by dálniční spojení mezi Varšavou a německou hranicí mělo vzniknout do fotbalového mistrovství Evropy, které za rok pořádá Polsko společně s Ukrajinou. Dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, tedy dvě pořadatelská města. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích.

Majitelem firmy Covec je China Railway, která je hlediska tržeb třetí největší stavební společností na světě. Vedení Covec zakázku v Polsku považovalo za "propustku" na trh v Evropské unii.

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!