17. března 2010 10:16 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

ČSA chystají propouštění mladých pilotů, ty starší draze přeškolí

Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar (uprostřed)  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar (uprostřed) | foto: ČTK

PRAHA Vedení Českých aerolinií v rámci boje s nepříznivou ekonomickou situací podniku zvažuje propouštění pilotů, které se ovšem v konečném výsledku může ukázat jako docela drahá záležitost. Nejkrizovější scénář počítá s propuštěním až 130 mladých pilotů, které budou muset nahradit jejich starší kolegové. A firma jim bude muset zaplatit přeškolení.

S informací přišel deník Právo. Podle jednoho ze zvažovaných plánů by měla flotila ČSA během jednoho až tří roků zeštíhlet o dva dálkové Airbusy A310 a několik Boeingů 737, z nichž některé mají být nahrazeny novějšími airbusy. "Nejkrizovější scénář počítá se zrušením devíti letadel a propuštěním 130 pilotů," cituje deník zdroj z ČSA.

Za loňský rok odešlo z ČSA 60 z původního počtu 530 pilotů, odchodem dalších 130 by se jejich počet snížil na 340. Propouštět by se mělo na základě seniority, tudíž služebně nejmladší piloti, kteří létají na turbovrtulových strojích ATR, by byli prvními "na odstřel", píše. Nahradit by je měli starší kolegové z vyřazovaných boeingů.

Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové zvažuje společnost několik variant restrukturalizace, ale o žádné z nich dosud nebylo rozhodnuto. "Do té doby se nebudeme ke zvažovaným krokům vyjadřovat".

Personální rošády za kniply jednotlivých letadel přitom přijdou ČSA na nemalé peníze. Každý pilot totiž musí být vyškolen na jeden druh stroje.

Cena za typovou kvalifikaci, tzv. typovku, se pohybuje kolem jednoho milionu u strojů ATR a přes dva miliony u airbusů. Je přitom vyloučeno, aby pilot měl v jednu chvíli dvě platné typovky, létat může vždy jen na jednom typu stroje.

Lidovky.cz