2. března 2012 14:58 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Kontrola vykopala pod zvlněnou D47 ojeté pneumatiky

Kusy pneumatik vykopané při kontrole podloží D47. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kusy pneumatik vykopané při kontrole podloží D47. | foto: ŘSD

PRAHA Sonda Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při jedné z kontrol zvlněného úseku dálnice D47 u Ostravy objevila další podivný materiál v násypu. Tentokrát se jedná o staré pneumatiky.

"Nyní provádíme detailní expertizu obsahu a původu nově nalezeného odpadu, tentokráte gumové pneumatiky. Jakmile budeme mít k dispozici výsledky, doplníme je do dokumentace pro řešení reklamace se zhotovitelem," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Dálnici postavila společnost Eurovia CS, ŘSD jí chce zvlněný úsek vrátit k opravě.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle informací místopředsedy Věcí veřejných Tomáše Jarolíma byla při posledních kontrolních výkopech nalezena vrstva uložených pneumatik již v hloubce 1,2 metru pod terénem.

"Jen v jednom výkopu o rozměrech čtyři krát tři metry bylo odkopáno šest pneumatik," uvedl v tiskovém zprávě. Další sonda prokázala využití různorodého odpadu v násypové vrstvě komunikace, a to v rozporu se zadávacími podmínkami a projektovou dokumentací.

Tak hluboko jsme nekopali, brání se firma

Společnost Eurovia pochybení odmítá. Podle ní se sondy dělaly v místech dočasných záborů, která leží mimo hlavní těleso dálnice a v nichž společnost Eurovia CS zajišťovala rekultivaci ploch po dokončení vlastní stavby.

"Vrstva, ve které podle Jarolímova vlastního prohlášení byly údajně nalezeny kusy pneumatik, leží hluboko pod úrovní, do níž Eurovia CS v rámci prací dle projektu zasahovala," řekla Vanda Krčmářová z agentury Bison & Rose, která společnost mediálně zastupuje.

Podle ní nebyla Eurovia o obsahu nálezů hodnověrně seznámena, proto se k tomu nechce podrobněji vyjadřovat. Na Jarolíma chce však kvůli jeho výrokům podat trestní oznámení pro křivá obvinění.

Rozhodnou soudy

Společnost Eurovia CS podala 17. února kvůli dálnici D47 žalobu k rozhodčímu soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR. Reagovala tak na dopis Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z počátku února, které chce stavební firmě vrátit k opravě zvlněný úsek dálnice u Ostravy s tím, že stavba nebyla řádně dokončena a předána.

"Nemůžeme přijmout způsob, jakým zhotovitel k reklamaci nyní přistupuje. Jeho neustálé vykrucování a odmítání převzít za špatně odvedené dílo odpovědnost není dobrým signálem pro veřejnost. Každý daňový poplatník zaplatil tisíc korun za výstavbu tohoto úseku dálnice a je povinností zhotovitele, aby za tyto peníze provedl perfektní práci," míní Ledvinová.

Pneumatiky (ilustrační foto).

Pneumatiky (ilustrační foto)

Podle ŘSD byl při stavbě dálnice použit špatný podkladový materiál. Na devítikilometrovém úseku dálnice mezi Bělotínem a Ostravou ŘSD reklamuje 901 vad. Problematický úsek dálnice postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia. Úsek je v provozu od prosince 2007.

Problémy s D47

Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke konci. Zbývá dostavět poslední část mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují jen 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle ředitele firmy Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz