Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Další problém s dostavbou D8. Sesuv půdy na dálnici se může opakovat

Ekonomika

  13:50
LITOCHOVICE - Sesunutý svah na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku není stabilní. Při silných deštích hrozí, že se dá znovu do pohybu. Přesné výsledky geologického průzkumu ještě nejsou hotové, ale už teď je jisté, že sesuv se za určitých klimatických podmínek může opakovat, řekl Zdeněk Venera, ředitel České geologické služby. Zemina rozestavěnou dálnici zavalila loni 7. června po vydatných deštích.

Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem. foto: MAFRA - Karel Pešek

"V současné době je svah uklidněn pouze dočasně. V případě mimořádně silných srážek, jaké nastaly loni, se může dát znovu do pohybu," uvedl Venera. Geologové od poloviny dubna, kdy s průzkumem začali, provedli hloubkové vrty a horizontální geofyzikální profily mapující stav sesuvu. Technické práce a měření jsou dokončeny, odebrané vzorky teď zkoumají odborníci v laboratořích. "Přesné výsledky bychom měli znát do konce května," řekl Venera. Už teď se ale potvrdilo, že v oblasti sesuvu jsou stále aktivní přítoky spodních vod.

Na konečné výsledky průzkumu čekají především stavbaři. Až po jejich vyhodnocení totiž bude určen postup dalších prací při sanaci sesuvu a provedení opatření zabraňujících jeho opakování. "Potom bude na projektantovi, aby navrhl řešení," uvedl František Zukerstein z lovosického závodu Ředitelství silnic a dálnic ČR, které je investorem stavby.

Problémová dálnice

Jak se likvidace sesuvu promítne do termínu dostavby dálnice, není zatím jasné. Sice se hovoří o polovině roku 2016, ale termín dokončení stavby zatím není předmětem smlouvy mezi investorem a dodavatelem, kterým je společnost Eurovia, sdělil Zukerstein.

Stavbu úseku dálnice D8 přes České středohoří doprovázejí problémy již od začátku. Geologové už v polovině 90. let současnou trasu nedoporučili. "Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly," řekl už dříve Venera. Geologové doporučili vést v těchto místech dálnici tunelem Kubačka, který měl mít délku 3,7 kilometru.

ČTĚTE VÍCE

K této variantě se přiklonili i ekologové. Organizace Děti Země podala v souvislosti s dostavbou dálnice D8 přes České středohoří už 27 žalob. Zatím poslední míří proti ministerstvu pro místní rozvoj a týká se obnovy stavebního řízení 4,7 kilometru dlouhého úseku dálnice u Řehlovic na Ústecku, kde se napojí na již hotový úsek.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. "Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," řekl už dříve Prachař.

Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory. Mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10.000 aut denně.

Autoři: ,