Pražské letiště loni odbavilo méně než 4 miliony pasažérů. Šlo o nejnižší počet za 25 let |
CSAT provádí na letišti údržbu a opravy letadel. Právě za tyto a další služby podle mluvčí CSAT Kateřiny Pavlíkové aerolinky dluží. „CSAT postupovalo maximálně obezřetně a uplatnilo toto zadržovací právo konkrétně na dvě letadla typu ATR, z toho v jednom případě se jedná o letadlo zaparkované a aktuálně nenasazované v provozu. O tomto kroku jsme vedení letecké společnosti informovali a předložili i možné návrhy řešení,“ sdělila serveru Lidovky.cz Pavlíková. Jako první zprávu uvedl server zdopravy.cz.
Podle Pavlíkové se k možným řešením dopravce dosud nevyjádřil. Zároveň odmítla, že by zadržení mohlo provoz ČSA ohrozit, koncern Smartwings vlastní přes 40 letadel. „Uvědomujeme si složitou situaci leteckých dopravců, ale musíme v první řadě chránit zájmy společnosti a postupovat v souladu se zásadou řádného hospodáře,“ dodala Pavlíková.
Smartwings ovšem s krokem CSAT nesouhlasí a označily ho za protiprávní. „CSAT porušilo princip mimořádného moratoria. Kroky CSAT představují bezprecedentní úkony směřující k likvidaci ČSA, a to státem kontrolovanou společností,“ uvedla pro Lidovky.cz mluvčí dopravce Vladimíra Dufková.
Skupina Smartwings žádá stát o miliardu pro ČSA. Bez ní prý aerolinky zkrachují |
Dopravce podle ní neobdržel před zadržením žádné upozornění. Následně musel zrušit některé pravidelné linky, na kterých letadla ATR létaly. „Činíme v tomto směru právní kroky,“ dodala. Hrozí údajně i mezinárodní arbitráž, protože letadla nepatří ČSA, aerolinky je pouze provozují.
Pohledávky CSAT jsou podle Smartwings zajištěny zajišťovacím převodem práva k leteckému motoru a dalšímu technickému vybavení letadel. Část pohledávek pak podle Dufkové CSAT nabyla převodem od české leasingové společnosti.
Podle doplněného odpoledního vyjádření CSAT však o porušení ochranného moratoria nejde. „Současně se ohrazujeme proti tvrzení Smartwings Group, které se snaží svalit vinu za hrozící úpadek ČSA na naši společnost,“ podotkla v další reakci Pavlíková. Společnost podle ní v době krize musí postupovat na ochranu svých zájmů jako řádný hospodář. CSAT se snaží s aerolinkami najít společná řešení. „Hodnota pohledávek, které evidujeme za ČSA po splatnosti, je ale natolik vysoká, že jsme museli nyní přistoupit k uplatnění zadržovacího práva na dvě letadla,“ dodala Pavlíková. Firma podle ní letadla uvolní po zaplacení dluhů.
Smartwings a ČSA jsou v současnosti pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší na konci února. Letecká skupina kvůli tomu žádá o pomoc stát. Pro ČSA chce nevratnou podporu 1,1 miliardy korun, bez podle skupin čeká dopravce insolvenční řízení, protože aerolinky nemají nárok na podporu z jiných dotačních programů. Skupina zároveň žádá stát o půlmiliardové kompenzace za zrušené lety během loňského jara.