25. září 2019 14:03, aktualizováno  19:09 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Drážní žezlo dostal favorit ANO Nebeský. Z vedení ČD však zároveň zmizel další manažer

Novým předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah se stal... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Novým předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah se stal... | foto: ČTK

PRAHA Václav Nebeský a Michal Kraus. Pro širší veřejnost málo známá jména, která budou rozhodovat o budoucnosti největšího dopravce v zemi. Do funkcí ve vedení Českých drah je ve středu večer zvolila dozorčí rada společnosti. Potvrdily se tak dřívější informace LN, že právě tito dva jsou velkými favority. Generálním ředitelem bude Nebeský, kterého dlouhodobě prosazoval ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

České dráhy nejsou jen koleje, vlaky a cestující, ale i svět velkých železničních zakázek a vlivů. Proto zajímají politiky a výběr jejich nejvyšších šéfů – který ve středu odpoledne vyvrcholil – je plný strategie a vyjednávání na úrovni vládních stran.

DALŠÍ PERSONÁLNÍ RÁNA

  • Ani po středeční volbě není představenstvo ČD standardně pětičlenné kompletní.
  • Na jednání dozorčí rady totiž rezignoval člen vedení Michal Vereš, který měl na starosti úsek provozu.
  • „O svém rozhodnutí, k němuž mě vedou osobní důvody, jsem informoval pana ministra zhruba před třemi týdny. Ve středu jsem rezignaci předložil dozorčí radě,“ upřesnil Vereš.
  • Dozorčí rada o jeho nástupci rozhodne v nejbližších týdnech.

Stejně tak tomu bylo i tentokrát. Ve volbě dozorčí rady, která vybírala ze seznamu pěti lidí, uspěli dva manažeři, které prosazovalo hnutí ANO. Náměstek ministryně pro místní rozvoj Václav Nebeský a někdejší dlouholetý ředitel plzeňského dopravního podniku Michal Kraus.

Doplní tak vedení ČD, které letos na jaře prořídlo po řadě personálních veletočů. Potřebovali k tomu získat většinu v devítičlenné dozorčí radě – tu měli podle několika dobře informovaných zdrojů LN zajištěnou.

Kdo je nový „generál“?

„Před konečnou volbou jsme s uchazeči znovu hovořili a myslím si, že jsme vybrali kvalitní manažery s jasnou vizí dalšího rozvoje společnosti,“ podotkl po volbě předseda dozorčí rady Pavel Kysilka.

Václav Nebeský je někdejší manažer technologických firem UniControls či XT-Card, který před dvěma lety působil i v dceřiné společnosti Českých drah ČD – Informační systémy. Dlouhodobě má podporu hnutí ANO a jejího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Jeho nedostatkem je, že nikdy neřídil opravdu velkou firmu.

S prázdnou tak vyšli kandidáti podporovaní vládní ČSSD. Už dříve z užšího výběru vypadl předseda Správy státních hmotných rezerv a někdejší drážní manažer Pavel Švagr. Místo v představenstvu nezbylo ani na nestraníka Martina Bělčíka, který v minulosti působil jako náměstek na ministerstvu obrany a nyní vede dceřinou firmu ČD Výzkumný ústav železniční. 

Jeho nominaci nepomohla ani podpora ze strany sociálních demokratů, jednalo se téměř do poslední chvíle. Ve vedení státní firmy s 23 tisíci zaměstnanci a vlakovými zakázkami za miliardy korun tak po skončení tohoto výběrového řízení nebude ČSSD mít svého zástupce. Přitom tradičně je to tak, že si křesla ve vedení koaliční strany dělí.

Radek Dvořák

Radek Dvořák

Představenstvo drah dočasně vedl Radek Dvořák, a i on měl podle zákulisních informací šanci se ve středu stát se generálním ředitelem. Na nejvyšší post povýšil po červnovém odvolání tehdejšího šéfa Miroslava Kupce.

Už tehdy se ale nejvíce mluvilo o zvolení Václava Nebeského. Byla to skoro jistota. Jenže pak premiér Andrej Babiš (ANO) při interpelacích ve sněmovně nečekaně slíbil poslancům, že dvě uvolněná místa v představenstvu ČD zacelí otevřené výběrové řízení. A Nebeského jméno na nějakou dobu vyšumělo.

Dále v současném tříletém torzu vedení ČD působí dva slovenští manažeři, kteří letos v zimě „přestoupili“ ze slovenských státních drah. Patrik Horný má v představenstvu na starosti finance a Michal Vereš oblast provozu.

Kdo zhojí rány?

Novým členem se vedle Nebeského stal Michal Kraus, který dlouhé roky vedl dopravní podnik v Plzni a byl také předsedou sdružení, které provozovatele MHD zastřešuje.

Podle některých zákulisních zdrojů mu pomohly dobré vztahy se strojírnou Škoda Transportation, která dlouhodobě dodává Plzni své trolejbusy a tramvaje, provozuje také depo tamní hromadné dopravy.

Michal Kraus dlouhé roky řídil Plzeňské městské dopravní podniky.

Michal Kraus dlouhé roky řídil Plzeňské městské dopravní podniky.

České dráhy mají s touto společností, která je jejím dvorním dodavatelem železniční techniky a nyní patří investiční skupině PPF, komplikované vztahy. Kraus by tyto rány mohl pomoci hojit.

Manažeři ČD jsou dlouhodobě nespokojeni s tím, že některé vlaky ze Škody se rozbíjejí častěji, než by měly. To se týká třeba některých vlaků InterPanter nebo lokomotiv přezdívaných Zátopek.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky
Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

Ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Psychoterapeut Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Marcela Ziembová, matka Davida Pastrňáka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.