České dráhy nejsou jen koleje, vlaky a cestující, ale i svět velkých železničních zakázek a vlivů. Proto zajímají politiky a výběr jejich nejvyšších šéfů – který ve středu odpoledne vyvrcholil – je plný strategie a vyjednávání na úrovni vládních stran.
DALŠÍ PERSONÁLNÍ RÁNA
|
Stejně tak tomu bylo i tentokrát. Ve volbě dozorčí rady, která vybírala ze seznamu pěti lidí, uspěli dva manažeři, které prosazovalo hnutí ANO. Náměstek ministryně pro místní rozvoj Václav Nebeský a někdejší dlouholetý ředitel plzeňského dopravního podniku Michal Kraus.
Doplní tak vedení ČD, které letos na jaře prořídlo po řadě personálních veletočů. Potřebovali k tomu získat většinu v devítičlenné dozorčí radě – tu měli podle několika dobře informovaných zdrojů LN zajištěnou.
Kdo je nový „generál“?
„Před konečnou volbou jsme s uchazeči znovu hovořili a myslím si, že jsme vybrali kvalitní manažery s jasnou vizí dalšího rozvoje společnosti,“ podotkl po volbě předseda dozorčí rady Pavel Kysilka.
Václav Nebeský je někdejší manažer technologických firem UniControls či XT-Card, který před dvěma lety působil i v dceřiné společnosti Českých drah ČD – Informační systémy. Dlouhodobě má podporu hnutí ANO a jejího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Jeho nedostatkem je, že nikdy neřídil opravdu velkou firmu.
Odměna za úspěchy. Šéfové výdělečné dcery ČD dostali nové smlouvy na pět let |
S prázdnou tak vyšli kandidáti podporovaní vládní ČSSD. Už dříve z užšího výběru vypadl předseda Správy státních hmotných rezerv a někdejší drážní manažer Pavel Švagr. Místo v představenstvu nezbylo ani na nestraníka Martina Bělčíka, který v minulosti působil jako náměstek na ministerstvu obrany a nyní vede dceřinou firmu ČD Výzkumný ústav železniční.
Jeho nominaci nepomohla ani podpora ze strany sociálních demokratů, jednalo se téměř do poslední chvíle. Ve vedení státní firmy s 23 tisíci zaměstnanci a vlakovými zakázkami za miliardy korun tak po skončení tohoto výběrového řízení nebude ČSSD mít svého zástupce. Přitom tradičně je to tak, že si křesla ve vedení koaliční strany dělí.
Představenstvo drah dočasně vedl Radek Dvořák, a i on měl podle zákulisních informací šanci se ve středu stát se generálním ředitelem. Na nejvyšší post povýšil po červnovém odvolání tehdejšího šéfa Miroslava Kupce.
Už tehdy se ale nejvíce mluvilo o zvolení Václava Nebeského. Byla to skoro jistota. Jenže pak premiér Andrej Babiš (ANO) při interpelacích ve sněmovně nečekaně slíbil poslancům, že dvě uvolněná místa v představenstvu ČD zacelí otevřené výběrové řízení. A Nebeského jméno na nějakou dobu vyšumělo.
Dále v současném tříletém torzu vedení ČD působí dva slovenští manažeři, kteří letos v zimě „přestoupili“ ze slovenských státních drah. Patrik Horný má v představenstvu na starosti finance a Michal Vereš oblast provozu.
Kdo zhojí rány?
Novým členem se vedle Nebeského stal Michal Kraus, který dlouhé roky vedl dopravní podnik v Plzni a byl také předsedou sdružení, které provozovatele MHD zastřešuje.
Podle některých zákulisních zdrojů mu pomohly dobré vztahy se strojírnou Škoda Transportation, která dlouhodobě dodává Plzni své trolejbusy a tramvaje, provozuje také depo tamní hromadné dopravy.
České dráhy mají s touto společností, která je jejím dvorním dodavatelem železniční techniky a nyní patří investiční skupině PPF, komplikované vztahy. Kraus by tyto rány mohl pomoci hojit.
Manažeři ČD jsou dlouhodobě nespokojeni s tím, že některé vlaky ze Škody se rozbíjejí častěji, než by měly. To se týká třeba některých vlaků InterPanter nebo lokomotiv přezdívaných Zátopek.