18. září 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Do větrání Blanky se vejde několik svatých Vítů. Ohlídá ji 300 kamer

Nácvik hasičů dva dny před otevřením. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nácvik hasičů dva dny před otevřením. | foto: HZS hl. m. Prahy

PRAHA Nejdelší, nejmodernější a velmi bezpečný. Tunel Blanka má mizernou pověst kvůli pochybnostem nad cenou, zbytečným průtahům či propadům země. Zároveň však jde o výjimečnou stavbu. Lidovky.cz vybraly pět zajímavostí, které zůstávaly kvůli problémům spíše skryté.

Tunel se pro řidiče otevře v sobotu odpoledne. Vyšel na více než 37 miliard korun a nabral čtyřleté zpoždění.

Přímé vstupy do rádia

Posluchači Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu jsou na dopravní informace zvyklí. Zatímco nyní je přinášejí speciální zpravodajové, po spuštění tunelu se k nim připojí také dispečeři z Blanky. V případě havárie nebo požáru můžou vstoupit přímo do vysílání a před nebezpečnou situací řidiče varovat.

Projektanti stavby si dali na bezpečnosti záležet. V tunelu je 300 kamer. „Kamery samy rozpoznají požár, pomalu jedoucí vozidlo, auto v protisměru, vůz s nebezpečným nákladem, člověka mimo vozidlo i předmět spadlý na vozovku,“ říká Ladislav Balšán ze společnosti ČKD Praha DIZ, který měl v Blance na starosti komplexní zkoušky.

Každá kamera se nastavuje samostatně, protože snímá prostor z jiného úhlu a v mírně odlišných světelných podmínkách.

Most v tunelu

Řidiči pojedou de facto po mostě. Pod jejich koly se totiž nachází velký prostor pro kabely a větrání. Šéf stavební firmy Metrostav Jiří Bělohlav to řekl v rozhovoru pro týdeník Euro. Tubus tunelu prý mohl být menší, kdyby se někdo rozhodl, že vzduch nepůjde pod mostem.

K větrání v Blance slouží podle jeho slov obrovská podzemní kaverna, do níž by se prý vešel několikrát pražský Chrám svatého Víta.

Pomocí dýmovnic zinscenovali hasiči kouř.
Kouř brzy opadl.

Francouzské ležení

Na své si před stavbou přišli archeologové a milovníci historie. Při povinných průzkumech našli experti dvacet neporušených hrobů z devátého a desátého století – z doby prvních přemyslovských knížat. To bylo na Prašném Mostě, tedy nedaleko Pražského hradu.

Poblíž stanice metra Hradčanská pak archeologové objevili zbytky tábora okupační francouzské armády z bojů o habsburské dědictví. Pochází ze čtyřicátých let 18. století.

Nejdelší v Evropě

Blanka měří celkem 6382 metrů. Stane se tak nejdelší podzemní stavbou v Česku. Pokud k její délce přičteme ještě Mrázovku, Zlíchovský a Strahovský tunel, vytvoří dohromady devět kilometru dlouhou cestu, která bude nejdelším městským tunelem v Evropě.

Pro srovnání: nejdelší železniční tunel v Česku, který vzniká na kraji Plzně, bude měřit 4,15 kilometru. Shodou okolností jej také staví firma Metrostav.

Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014.

Kde přistane vrtulník

V rámci bezpečnostních opatřeních opatření budou v rámci komplexu k dispozici tři místa určená pro přistání vrtulníku. Jak upozornil deník Mf Dnes, nachází se na Letenské plání, uvnitř křižovatky Malovanka, třetí pak bude u výjezdu v Tróji.

mipMichal Pavec