13. prosince 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Strojvedoucí za milion. Je jich málo a dopravní firmy si musí vychovat vlastní

Strojvedoucí Michal Kopťár, který se proslavil na Twitteru. Autor: Lukáš Pošepný | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Strojvedoucí Michal Kopťár, který se proslavil na Twitteru. Autor: Lukáš Pošepný | foto: Lukáš Pošepný

PRAHA Železničním dopravcům se těžce shánějí noví strojvedoucí. Řada z nich je těsně před důchodem a mladší generace nepřichází v takovém počtu, jak by si zaměstnavatelé přáli. Nedostatek zaměstnanců řeší dopravci vychováváním vlastních strojvedoucích. Jeden je přitom může vyjít až na milion korun.

Podle údajů Drážního úřadu má v Česku licenci strojvedoucího přes 9 tisíc osob. Zhruba třetina z nich je ale těsně před důchodem. Navíc spojů na železnici přibývá. Dopravci proto hledají mladou krev, jenže nedá se říct, že by si mohli příliš vybírat.

„Bohužel strojvedoucích ubývá a tato situace může v blízké budoucnosti vést k vážným problémům v České republice i v okolních zemích. Realita je taková, že strojvedoucích v předdůchodovém věku je výrazně více a nových strojvedoucích přicházejí řádově jen desítky ročně,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Hledá se téměř 200 strojvedoucích

Společnost Leo Express je, co do počtu strojvedoucích, nejmenším dopravcem. Celkem nyní zaměstnává 29 strojvedoucích a hledá dalších 12. O trochu větší zaměstnavatel strojvůdců je Arriva, která má zhruba 60 lidí. Konkurenční firma RegioJet jich má 120 a chybí jí pouze několik lidí. Největší poptávku po nových zaměstnancích avizují České dráhy, do plného stavu potřebují zhruba 150 strojvedoucích. V současnosti jich mají ČD přes 3500 a někteří tak musejí pracovat přesčas.

Věkové složení strojvedoucích

  • 20 - 25 let = 462
  • 26 - 30 let = 627
  • 31 - 35 let = 634
  • 36 - 40 let = 699
  • 41 - 45 let = 977
  • 46 - 50 let = 1 098
  • 51 - 55 let = 1 478
  • 56 - 60 let = 1 516
  • 61 - 65 let = 1 380
  • 66 - 70 let = 288
  • 71 - 75 let = 38
  • 76 - 77 let = 2

Při pohledu na webové stránky jednotlivých dopravců mají případní zájemci o volné pozice z čeho vybírat. Firmy hledají strojvedoucí během celého roku. Navíc si je také sami vychovávají.

České dráhy mají momentálně 187 strojvedoucích v přípravě. To znamená, že se zaučují a připravují na složení zkoušky. „Průběžně si vychováváme nové strojvedoucí za kolegy, kteří tuto profesi opouští nástupem do penze nebo ztrátou zdravotní a smyslové způsobilosti. Lze říci, že společně s naší dceřinou společností ČD Cargo jsme jediný podnik, který se u nás v republice věnuje ve velkém, koncepčně a trvale výchově nových strojvedoucích,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle konkurenčního dopravce RegioJetu ale ČD nejsou jediné, které si nové strojvedoucí vychovávají. O kompletní proces zaškolení se stará také RegioJet, stejně jako ČD hradí novým zájemcům všechny náklady, včetně potřebných osvědčení potřebných pro výkon profese.

Jeden strojvedoucí vyjde až na milion korun

„Kompletní zaškolení zcela nového strojvedoucího takzvaně „z ulice “ trvá přibližně 9 měsíců a náklady na něj dosahují částky více než 300 tisíc korun,“ prozradil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. 

Žádosti o licenci strojvedoucího

  • Rok 2013 - 416 uchazečů - 195 úspěšných -  221 neúspěšných
  • Rok 2014 - 577 uchazečů - 296 úspěšných -  281 neúspěšných
  • Rok 2015 - 773 uchazečů - 406 úspěšných -  367 neúspěšných
  • Rok 2016 - 1 013 uchazečů - 526 úspěšných - 487 neúspěšných
  • Rok 2017 - 866 uchazečů - 557 úspěšných - 309 neúspěšných
  • Rok 2018 - 428 úspěšných žadatelů

U Českých drah jsou náklady ještě mnohem vyšší. Jeden nový strojvedoucí vyjde někdy až na jeden milion. Proces zaškolení pak podle Šťáhlavského trvá v nejrychlejších případech 9 až 12 měsíců. Do nákladů je u obou dopravců započítaná i mzda. Rozdíl mezi částkami mimo jiné dělá také fakt, že se zkoušky provádí u jiných školitelů.

Zájemce o práci strojvedoucího musí nejprve absolvovat nejméně 120 hodin výcviku k základním znalostem a dovednostem. „Následuje zkouška na Drážním úřadu, na které se hlouběji zjistí znalosti dotyčného uchazeče. Pokud projde, obdrží licenci strojvedoucího, která je platná ve všech státech Evropské unie. Aby mohl držitel licence skutečně jezdit, musí ještě absolvovat 12 týdnů jízdního zácviku u konkrétního dopravce,“ popsal pro Lidovky.cz mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Kromě toho musí strojvedoucí absolvovat další desítky hodin teorie a musí také složit odbornou zkoušku, na základě ní obdrží osvědčení dopravce. Podle Nováka může „člověk z ulice“ lokomotivu obsluhovat zhruba za 16 týdnů, pokud je ovšem dotyčný opravdu nadaný.

Chybí i další zaměstnanci

Dopravcům neschází pouze strojvedoucí. Snaží se najít také nové vlakvedoucí, IT specialisty, průvodčí ale také lidi zastávající dělnické profese. České dráhy poptávají šest desítek zaměstnanců se zaměřením na opravárenské činnosti a údržbu vlaků po celé České republice.

„Největší zájem máme o strojní a elektro obory, ale přijmeme i zájemce o jiné řemeslné činnosti nebo posunovače či vozmistry. Pro příští rok bychom také rádi přijali zhruba stovku nových zaměstnanců na pozici průvodčí,“ dodal mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Palubní personál chtějí doplnit také RegioJet a Leo Express. RegioJet nabírá nyní zaměstnance hlavně v oblasti Opavy, Ostravy, Havířova a Třinecka. Leo Express zase bude potřebovat nové lidi v Pardubickém kraji, kde firma získala nové kontrakty.

Patrik Kozlík

Autor

Patrik Kozlíkpatrik.kozlik@lidovky.czČlánky