11. srpna 2013 14:33, aktualizováno  15:54 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

OBRAZEM: Jako před 35 lety. Cestující se mohli svézt historickým metrem

Cestující měli možnost se svést historickou soupravou metra ze stanice Dejvická do depa v Hostivaři. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cestující měli možnost se svést historickou soupravou metra ze stanice Dejvická do depa v Hostivaři. | foto: MAFRA: Tomáš Krist

PRAHA Ojedinělou možnost svézt se historickou soupravou, která před 35 lety v srpnu 1978 vyjela na první část linky A pražského metra, měli cestující, kteří se v neděli odpoledne vydali na trať ze stanice Dejvická do depa v Hostivaři.

Pokud měli štěstí, nastoupili do sovětských vagonů typu 81-71, jimž dopraváci i Pražané říkali vzhledem k hranatému a tmavému designu čela "briketa" nebo "černá huba". Od roku 2009 nejsou v pravidelném provozu.

Vagony historické soupravy metra byly vyčištěny.

Vagony historické soupravy metra byly vyčištěny.

Při průjezdu stanicemi zněla původní hlášení - a tak se Dejvickou rozléhal název Leninova, jako tomu bylo do roku 1990. Vozy metra řídili strojvedoucí v dobových hnědých uniformách.

Posádka historické soupravy měla dobové uniformy.

Posádka historické soupravy měla dobové uniformy.

Soupravy byly vybaveny na čelech vlaku autentickými tabulemi s touto konečnou stanicí. Některé vozy nesly na boku masivní tabulky s nápisem, že je vyrobil "Mitiščínskij mašinostrajítělnyj zavód".

Některé vozy nesly na boku masivní tabulky s nápisem, že je vyrobil

Některé vozy nesly na boku masivní tabulky s nápisem, že je vyrobil "Mitiščínskij mašinostrajítělnyj zavód".

Jejich absence na mnohých dnes už historických vagonech dokládá, že patří k vyhledávaným sběratelským artiklům.

Posádka historické soupravy měla dobové uniformy.

Posádka historické soupravy měla dobové uniformy.

Soupravy typu 81-71 proti starším vozům Ečs, jezdících na trase C, měly některá vylepšení. "V tuto chvíli máme dva provozuschopné historické vlaky. Tato souprava byla zrekonstruována loni," řekl generální ředitel Dopravního podniku hlavního města prahy (DPP) Milan Křístek.

Akce byla pečlivě připravovaná.

Akce byla pečlivě připravovaná.

O akci byl zájem - mnozí cestující čekali, až přijede ta "jejich" souprava. Jízda se při jednotlivých průjezdech odpoledne stále prodlužovala podle toho, jak na trati v historii přibývaly nové stanice. První končila na náměstí Míru, druhá vedla na Želivského (zprovozněna v prosinci 1980), třetí končila ve Strašnické (otevřena byla v července 1987) a další na Skalce (předána do užívání v července 1990). Poslední otočky obsáhly už celou trasu včetně Depa Hostivař (květen 2006).

Kabina strojvůdce.

Kabina strojvůdce.

Trať A pražského metra se začala budovat v únoru 1973, pravidelný provoz byl zahájen v srpnu 1978. První provozní úsek měl sedm stanic a provozní délku 4,7 kilometru. Metro poprvé podjíždělo Vltavu, další podzemní překážku představovaly tehdy vinohradské železniční tunely za Národním muzeem i trasa C před ním.

Posádka historické soupravy měla dobové uniformy.

Strojvůdce v dobové uniformě uvnitř historické soupravy metra.

Stanice Náměstí Míru je dodnes nejhlubší zastávkou pražského metra - její nástupiště je 52 metrů pod povrchem. Jsou tu i nejdelší eskalátory, které měří 87 metrů.

Lidovky.cz, ČTK

Dobré zprávy z porodnic: Klesá počet císařských řezů i nedonošených miminek
Dobré zprávy z porodnic: Klesá počet císařských řezů i nedonošených miminek

V Česku klesá počet porodů císařským řezem a také dětí s nízkou porodní váhou. Tyto informace zazněly na tiskové konferenci věnované perinatální péči v ČR. Příznivé zprávy souvisí s nižším počtem vícečetných těhotenství i dobré perinatální péči.