Čtvrtek 1. října 2020svátek má Igor 15 °C polojasno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dopravní podnik poslal 620 milionů za vícepráce na trase A

Stanice Nemocnice Motol je z budováného úseku nejkrásnější. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stanice Nemocnice Motol je z budováného úseku nejkrásnější. | foto: Josef Husák

PRAHA Pražský dopravní podnik od prosince loňského roku vypořádal zhruba třetinu problematických víceprací, které vznikly při stavbě prodloužení metra A do Motola. Zpětně tak uzavřel smlouvy a proplatil práce v hodnotě 620 milionů korun. Zbývá vypořádat vícepráce za 1,3 miliardy korun, ne všechny dodavateli žádané náklady jsou ale uznatelné, řekl generální ředitel Jaroslav Ďuriš.

Stavba prodlouženého úseku metra A z Dejvic do Motola začala v roce 2009 a měla by stát zhruba 22,5 miliardy korun. Stavba by měla být dokončena ještě letos, zprovoznění je plánováno na první čtvrtletí roku 2015.

ČTĚTE TAKÉ:

Vícepráce podle Ďuriše vznikly změnami projektu, neznamenají ale nutně prodražení. "Z mého pohledu není žádný závažný důvod, proč by stavba měla mít nějaký závažný problém," doplnil.

Nádraží Veleslavín

Nádraží Veleslavín

S tím ale nesouhlasí opoziční ODS. Podle předsedy Filipa Humplíka jedná dopravní podnik netransparentně. "Dle dokumentů, které jsem si vyžádal v minulém roce, bylo zcela evidentní, že dopravní podnik nemá kontrolu nad stavbou trasy metra A," řekl na dotaz ČTK. Prokázal to podle něj i interní audit. Chyba ovšem prý není jen na straně investora, ale i v zákoně o veřejných zakázkách, který neumožňuje tak náročné stavby dokončit bez problémů. "Ale tvrdit, že je vše v pořádku, je alibismus," doplnil.

Už dřív se objevily informace o tom, že při stavbě metra vznikly podobné potíže s vícepracemi jako v případě problematického tunelu Blanka. Kvůli dluhu, který má Praha vůči staviteli Blanky, firmě Metrostav, se práce zastavily a spor řeší rozhodčí soud.

Srovnání s Blankou

Obratové koleje za stanicí Petřiny.

Obratové koleje za stanicí Petřiny.

Ředitel ale přirovnání k Blance odmítá. "Musím kategoricky říct, že prodloužení metra A nerovná se Blanka," uvedl. "Nedochází ani k výraznému zdražení stavby, ani k výraznému prodloužení termínu uvedení do provozu, ani k jiným jakýmkoli závažným nedostatkům, které by stavbu komplikovaly," doplnil. Podle něj nebude problém ani s dočerpáním evropských dotací ve výši 7,5 miliardy korun, které jsou na stavbu vyčleněny. Zvažovanou dotaci 3,7 miliardy, která měla přijít prostřednictvím ministerstva životního prostředí, se ale na metro získat nepodařilo, řekl Ďuriš.

Kvůli údajnému porušení zákona o veřejných zakázkách loni na podzim ministerstvo dopravy zkrátilo strop pro přidělení evropských dotací na stavbu metra. Podnik se proti tomu odvolal, ale ministerstvo odvolání zamítlo.

Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut.

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...