17. května 2010 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Drahé a pomalé. Češi staví předražené železnice na trasách z 19. století

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

PRAHA Za hodně peněz málo užitku. České železniční koridory se budují často dráž než třeba v Německu, ale tak rychle, jak je to běžné u sousedů, se po nich u nás stejně nejezdí.

Zhruba před čtyřmi lety v Německu kompletně zrekonstruovali osmdesát kilometrů dlouhou železniční trať z Mnichova do Ingolstadtu. Za cenu 187 milionů korun za jeden kilometr získali Němci trať, po které se dá jezdit až "dvoustovkou" a kde si vysokorychlostní speciály ICE nepřekáží s vozy mnichovské příměstské železnice. V Česku tato úměra nefunguje. Za ještě vyšší náklady tu vznikají koridory, na nichž se dá jezdit maximálně 160 km/h. Kde děláme chybu?

"Zaprvé jsme zvolili zcela špatnou koncepci. Místo abychom tratě napřimovali a stavěli nové, jen rekonstruujeme ty staré. Mnohdy se slepě držíme tras, které vznikly už v devatenáctém století," řekl LN zdroj dobře obeznámený s praktikami při výstavbě českých železnic, který si ale nepřál být jmenován.

Podle projektanta železničních staveb, který chce také zůstat v utajení, se v současnosti například rekonstruuje dvoukolejná koridorová trať Beroun–Rokycany. "V úseku od Zbirohu do Rokycan se trať nachází prakticky na současném tělese s minimálními zemními pracemi, a cena je přitom 200 milionů korun," tvrdí projektant.

Trať s minimem přeložek je tak srovnatelně drahá jako napřímená trať německá. A to i přesto, že cena pracovní síly v Česku je výrazně nižší. Kam se tedy peníze ztrácejí? "Protože se u nás nové tratě nestaví, vyměňuje se při modernizaci koridorů i to, co by mohlo ještě sloužit. Aby si všichni dodavatelé přišli na své," říká prvně uvedený zdroj.

Další podrobnosti o železnicích si přečtěte v pondělním vydání deníku

Najdete na Lidovky.cz