Neděle 20. září 2020svátek má Oleg 22 °C polojasno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dráhy kupují další 'oblečené mrtvoly' za 1,7 miliardy

Takto bude v nových barvách vypadat souprava Regionova. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Takto bude v nových barvách vypadat souprava Regionova. | foto: České dráhy

PRAHA České dráhy dnes oznámily, že nakoupí dalších 68 modernizovaných motorových vlaků Regionova od společnost Pars nova za 1,7 miliardy korun. Na českých kolejích jich nyní jezdí již 75, přičemž strojvůdci si stěžovali na jejich vysokou poruchovost i možná rizika požáru.

Problémy s provozem drahých souprav připustil i náměstek drah Jiří Kolář, když je před časem označil za 'oblečené mrtvoly'. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský však upozorňuje, že vlaky z nové dodávky budou mít řadu inovací, které vycházejí právě z připomínek strojvůdců. Většina technických problémů již prý u souprav byla vyřešena.

Šumperská společnost Pars nova, která zvítězila jako jediný účastník ve výběrovém řízení, dodá Českým drahám 68 modernizovaných motorových vlaků pro regionální tratě. Hodnota zakázky činí 1,7 miliardy korun. Vlaky budou dodány do konce roku 2010, sdělil dnes mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Ten ovšem před časem pro televizi Nova uvedl, že kvůli problémům s provozem už dráhy další Regionovy nechtějí a pouze doberou ty, které již mají objednané.

Útočící dveře a zamrzlý záchod
Strojvůdci si na specializovaných webech stěžují na desítky opakujících se závad, jako je zamrzání záchodů, či přivírání cestujících automatickými dveřmi. Často údajně stávkují i palubní počítače.

Pátého února se dokonce jedna z Regionov za jízdy samovolně rozpojila a mluvčí drah Ondřej Kubala tehdy situaci označil za velmi vážnou. Náměstek Českých drah Jiří Kolář pak podle reportáže televize Nova na jednání se strojvůdci označil Regionovy za "oblečené mrtvoly".   

Jaroslav Vávra z Federace strojvůdců ČR upozornil na problém, že u rekonstruovaných souprav prochází propalující se výfukové potrubí přímo pod naftovou nádrží, přičemž může dojít k požáru.

Podle vyjádření mluvčího drah Petra Šťáhlavského pro Lidovky.cz však v současnosti Regionovy nejsou o nic víc poruchové, než jiná železniční vozidla. "Poslední dobou jsou naopak velmi spolehlivé - řadu původních problémů se už podařilo vyřešit.," dodává. 

Inovace podle strojvedoucích
Podle Šťáhlavského budou mít ovšem modernizované jednotky, se kterými se Pars nova do výběrového řízení přihlásila, řadu nových technických vylepšení a inovací, které vycházejí vstříc požadavkům a připomínkám strojvůdců.

Patří mezi ně například snížení hlučnosti v interiéru, výkonější topení a nové informační tabule. V nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky na jízdní kola a strojvedoucím přinese vyšší komfort jízdy klimatizace s delší životností, která má o 50 % vyšší výkon než původní a nově umožní i ofukování bočních stahovacích oken a regulaci množství vzduchu, který je foukán pod nohy strojvedoucího.

Mluvčí drah rovněž upozorňuje, že únorový případ rozpojení vagónů během rozjezdu se již nemůže opakovat. "Okamžitě po tom výrobce všechny dosavadní Regionovy překontroloval a navíc, bude pro nově dodávané soupravy změněn typ spřažení, takže problém je vyřešen."

Předražený monopol?
Šumperská společnost Pars nova, jenž je součástí plzeňské firmy Škoda Holding již drahám dodala 75 jednotek Reginova v minulosti. Celkem za ně dráhy zaplatily zhruba 1,7 miliardy korun. Časopis Reflex před časem upozornil, že Škoda Holding je prostřednictvím svých dceřiných společností prakticky monopolním dodavatelem vlaků pro České dráhy, přičemž mnozí strojvůdci si stěžují, že nákupy nejsou zase tak finančně výhodné a jejich servis je předražený.

Podle dnešního vyjádření dodá šumperský podnik zároveň drahám 17 řídících vozů, které vzniknou přestavbou starých poštovních vagonů. Řídící vozy slouží jako běžný vagon, je z nich ale možné ovládat celý vlak.

Dráhy chtějí rekonstruovat celkem 68 klasických motoráků a 68 přípojných vagonů. Dohromady by mělo vzniknout 68 dvoučlánkových jednotek Reginova, jejichž jedna část bude nízkopodlažní. Výběrové řízení vypsal dopravce v únoru, kdy oznámil předběžnou hodnotu zakázky ve výši 1,6 miliardy.

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Fincentrum & Swiss Life Select a.s.
Telefonní obchodník ve švýcarské finanční skupině Swiss Life

Fincentrum & Swiss Life Select a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč