Neděle 29. listopadu 2020svátek má Zina 2 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dráhy letos odstaví 'zamračené' i 'brejlovce'

Bardotka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bardotka | foto: ČD

PRAHA České dráhy ukončí v prosinci nasazování legendárních dieselových lokomotiv řady 749, kterým železničáři i fanoušci důvěrně říkají "zamračené" nebo "bardotky". Posledních 27 provozuschopných lokomotiv postupně přejde do zálohy a při první větší závadě zřejmě půjdou stroje do šrotu.

Potvrdil to mluvčí ČD Radek Joklík. V prosinci skončí svou čtyřicetiletou službu i celá první generace "brejlovců", označovaná řadou 750.

Motorová lokomotiva

Podle dostupných údajů mají České dráhy ještě 27 provozuschopných "zamračených" a 17 "brejlovců". "Jízdní řád 2012 je teprve v přípravě a může dojít ještě k různým změnám, ale skutečně už neplánujeme turnusový traťový provoz řad 749 a 750," řekl Joklík.

Čtěte také:

Většina "brejlovců" projde celkovou modernizací za 924 milionů korun, na jejímž konci bude 19 nových lokomotiv. "Bardotky" by měly od zimy sloužit už jen jako záložní a ČD je budou zřejmě odprodávat. "Budou odstaveny do zálohy a pokud na nich dojde k závadě, která povede k neprovozuschopnosti, budou určeny k rozložení," dodal Joklík.

Kupte si lokomotivu
O řadu z nich mají zájem muzejní spolky, které teď s ČD jednají o jejich odprodeji. Cena se pohybuje v řádu stovek tisíc korun za provozuschopnou lokomotivu. Několik muzejních strojů si plánují ponechat i ČD. Okolo posledních tratí, kde vyřazované lokomotivy ještě jezdí, se teď o víkendech houfují desítky fanoušků z celé Evropy.

Pohled z kabiny dieselové lokomotivy

"Zamračené" si tehdejší ČSD objednaly v první polovině 60. let, aby nahradily parní lokomotivy. Lokomotivka ČKD jich do roku 1971 vyrobila celkem 312 a na jejich základě vyvinula i druhý typ, snad ještě populárnějšího "brejlovce", který se krom karoserie v podstatě liší jen typem použitého motoru; stošedesátilitrový šestiválec nahradil modernější dvanáctiválec.

O lokomotivách více:


První generace se vyráběla až do roku 1977 a čítala celkem 408 lokomotiv. S druhou, mnohem menší a výrazně inovovanou sérií z konce 70. let ještě ČD počítají, ale lokomotivy postupně podrobují velkým úpravám.

Éra velkých dieselů z ČKD končí
V podstatě tím končí éra velkých dieselových lokomotiv z produkce socialistického ČKD v osobní dopravě. Zhruba 50 lokomotiv obou typů má ještě ČD Cargo a další menší dopravci, ale využívají je už spíše jen sporadicky. O jejich budoucnosti se zatím ještě nerozhodlo, řekl mluvčí nákladního dopravce Roman Jandík.

Motorová lokomotiva

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neschopní ať zkrachují a pražská smetánka čte knihy, vzkazuje prezident

Prezident Miloš Zeman při rozhovoru pro MF DNES (Lány, 8. října 2020) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Česká republika se potýká s rekordními nárůsty potvrzených případů koronaviru, vláda zavádí mimořádná opatření a...

Umírají lidé, kteří mohli žít, říká lékař a spoluautor výzvy Jiří Sagan

Jiří Sagan, vedoucí lékař JIP z Kliniky infekčního lékařství FN Ostrava | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jedním ze tří autorů výzvy k ­lidem, aby dodržovali hygienická opatření, a zároveň žádající některé lékaře, ať je...

Svou sportovní kariéru považuji za ztrátu času, hodnotí minulost Hlaváčová

Yvetta Hlaváčová Tulip | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Držitelka světového rekordu v přeplavání kanálu La Manche pokořila řadu dalších met a získala spoustu významných...