Středa 19. února 2020svátek má Patrik 2 °C občasný déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dráhy od prosince omezí noční vlaky. Přibudou naopak spoje do Mnichova

České dráhy omezí noční vlaky (Ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy České dráhy omezí noční vlaky (Ilustrační foto). | foto: České dráhy

PRAHA Od příštího jízdního řádu se cestujícím omezí možnost cestování nočními vlaky. Dvojice spojů do Krakova a Varšavy bude od změny řádů 10. prosince v Bohumíně spojena do jednoho vlaku, který obslouží obě města. Express Metropol z Berlína od nového řádu pojede jen mezi Prahou a Budapeští.

Rozšíří se naopak počet denních spojů mezi Prahou a Mnichovem přes Plzeň, cesta mezi oběma městy se o 20 minut zkrátí. V tiskové zprávě o tom v pondělí informovaly České dráhy.

Omezování noční dopravy v Evropě trvá od devadesátých let, souvisí to mimo jiné se zrychlováním spojů, řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Sloučení nočních vlaků Silesia a Chopin do jednoho si podle něj vyžádala polská strana, podobně zkrácení Metropolu o úsek do Německa je důsledkem dohody maďarské a německé strany. Konkrétně Německo už dříve zrušilo všechny své noční vlaky, dodal Šťáhlavský.

Omezení čeká i noční spoje na Slovensko. Noční vlak EN 444/445 Bohemia mezi Prahou a Košicemi bude nově v provozu pouze v letní turistické sezóně, o vánočních svátcích, Velikonocích a podzimních prodloužených víkendech. Zároveň bude ukončen provoz přímých lůžkových vozů Cheb - Košice, nebo na slovenské straně přímé lůžkové vozy do Humenného, Banské Bystrice a Zvolena.

Celoročně bude vypravován pouze druhý spoj, EN 442/443 Slovakia z Prahy do Humenného a Košic. Omezení provozu reaguje na změny ve financování, kdy byl dosud jeden z obou nočních spojů objednáván v rámci závazku veřejné služby, a jeho provoz byl tudíž spolufinancován státem. Od nového řádu jsou oba spoje bez veřejného spolufinancování, dodal Šťáhlavský.

V denní dopravě pak od 10. prosince největší změnu představuje posílení spojů z Prahy do Mnichova. Místo čtyř spojů denně pojede mezi českou a bavorskou metropolí sedm párů vlaků. Kvůli postupující modernizaci trati se doba jízdy zkrátí o zhruba 20 minut na pět a tři čtvrtě hodiny.

„Aby byly naše spoje plně konkurenceschopné například s individuální automobilovou dopravou, je potřeba dále zkracovat cestovní časy na této trase alespoň na čtyři hodiny, jako je tomu například do Bratislavy, Vídně nebo Berlína,“ uvedl Michal Štěpán, který má v představenstvu ČD na starosti osobní dopravu.

Od poloviny příštího roku se rovněž zkrátí cestování do Berlína a Hamburku. Kvůli novým lokomotivám Vectron nebude nutné v Drážďanech přepřahat na německé lokomotivy. Cestovní čas mezi centrem Prahy a Berlína zkrátí přibližně o 20 minut na čtyři hodiny a osm minut.

Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Cestičky okolo domu vydláždili kameníci, u vchodu osadili dva kamenné stupně. Z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

Premium

Jak Nico měnil triko. Proč Stanciu opustil Spartu? A proč šel do Slavie?

Nicolae Stanciu v ligovém utkání Slavie s Karvinou. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Když se po rozhovoru loučí, otře čelo a prohodí: „Uf, to bylo hodně otázek!“ Muselo být. Logicky. Zpátky v Praze je...

Premium

Test střešních boxů: které jsou vhodné pro lyže a jakou mají nosnost

Střešní boxy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Střešní boxy výrazně zvyšují převozní možnosti auta – nabízejí obvykle od 300 po více než 500 litrů dodatečného objemu...

7 tipů, jak zatočit se stresem
7 tipů, jak zatočit se stresem

Doba se neustále zrychluje. Často se za celý den nestíháme ani zastavit. Přitom stačí změnit pár návyků a objevit díky nim krásu pomalejšího tempa, relaxaci a prožitek přítomného okamžiku.