28. dubna 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Je jich jen zlomek. Benzinky u supermarketů ale prodají dvojnásobek průměru

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Čerpací stanice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerpací stanice. | foto: Shutterstock

PRAHA Dohromady jen necelých 80 benzinek provozují u svých prodejen obchodní řetězce. Jde sice o pouhý zlomek z celkového počtu zhruba 4000 veřejných čerpacích stanic v Česku, jenže každá pumpa stojící u hypermarketu prodá měsíčně podle údajů ministerstva průmyslu 400 až 500 tisíc litrů pohonných hmot, což je zhruba dvojnásobek průměru.

Zatímco ale Globus, Tesco, Albert a­ Makro svou nabídku benzinu a ­nafty v nejbližší době navzdory vysoké poptávce rozšiřovat nehodlají, Svaz českých a moravských spotřebních družstev (Skupina COOP) ve svých plánech s ­novými pumpami počítá. A to přesto, že čerpací stanice COOP mají prodeje nižší než ty hypermarketové – jejich obchody jsou menší a většinou se jedná o vesnické nebo maloměstské prodejny.

Svaz aktuálně sdružuje 47 družstev provozujících kolem 2900 prodejen, palivo lze ale čerpat jen u desítky z ­nich. Na rozšíření pumpařského byznysu se chystá konkrétně obchodní družstvo Konzum v Ústí nad Orlicí, které nyní provozuje u­ tří svých prodejen koncept automatických čerpacích stanic COOP 24. Jedná se o jednoduchá zařízení fungující nonstop pro veřejnost za přijatelné ceny, bez obsluhy a bez širších služeb. Členové družstva mají slevu.

„Prodej pohonných hmot se nám osvědčuje, počítáme proto s­ rozšířením stanic u několika dalších prodejen,“ potvrdil pro LN ředitel družstva Miloslav Hlavsa.

V úspěšném příběhu čerpacích stanic hraje hlavní roli nízká cena benzinu a nafty, jež obchodní řetězce nakupují od největších dodavatelů u nás – Unipetrolu, koncernu MOL a státního Čepra. Příznivá cena, pohybující se díky minimální marži na úrovni lacinějších tradičních pump u nás, láká řidiče. A když už přijedou natankovat, leckdy také současně zavítají do samotného obchodu. A naopak.

Nízká cena, vysoké prodeje

K nejlacinějším patří pumpy hypermarketů Globus. Německý řetězec byl v Česku první, kdo začal vedle své prodejny nabízet i­ pohonné hmoty – v roce 1996 v­ Brně. Dnes má u nás celkem 15 prodejen a­ pumpa stojí u každé z­ nich. Poslední vyrostla v roce 2011 v Havířově. „V případě další expanze chceme zákazníkům vždy spolu s­ novým hypermarketem nabídnout i­ čerpací stanici,“ říká mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Albert, který provozuje dnes po Česku přes 300 prodejen, otevřel svou první pumpu před 20 lety. „Čerpacích stanic máme dvě desítky a­ s výjimkou Karlovarského a Jihočeského kraje jsou po celé republice,“ uvedl Jiří Mareček, mluvčí společnosti Ahold, pod niž Albert patří.

Karlovy Vary jsou místem, kde v roce 2005 otevřel svou první benzinku obchodní řetězec Tesco, kterému u nás patří přes 200 prodejen – z toho více než 90 hypermarketů. Benzinky provozuje dnes u celkem 17 z nich.

Ani Makro nemá pumpu u každé prodejny. První čerpací stanici otevřel tento velkoobchodní řetězec v roce 2004 v Ostravě. Dnes má po Česku 12 stanic, chybí ale jen u jedné prodejny – v Karlových Varech. V Makru lze nakupovat jen na základě zákaznické registrace, což ale neplatí pro tankování paliva. Pumpy fungují jako doplňkový prodej a jsou k ­dispozici pro každého řidiče.

Makro se ale jako jediný z obchodních řetězců pustil do spolupráce s plynaři a od loňska buduje u svých pump stojany na stlačený zemní plyn CNG – ve spolupráci s českým lídrem v prodeji CNG společností Bonett.

MIROSLAV PETR
  • 1Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!