12. června 2009 7:41 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Elektronické dálniční čipy v roli Velkého bratra

Dálnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice | foto: Shutterstock

PRAHA Elektronické dálniční kupony, které ve středu schválili poslanci, považují někteří právníci a dopravní experti za „Velkého bratra“. Podle nich mohou být čipy zneužity ke sledování pohybu jednotlivých vozidel. Ministerstvo dopravy obavy odmítá.

Nová forma platby za dálnice má své kritiky. Elektronické krabičky, které mají motoristé umisťovat za čelní sklo, se podle nich mohou stát nástrojem ke sledování jednotlivých aut.

„Dneska už si nemůžete vybrat, jestli budete, či nebudete mít dálniční známku. Proto je sledování vašeho pohybu v podstatě jakýmsi vězením. Podstata lidského svobodného žití je nebýt nikým sledován,“ říká právník Miroslav Vlk. Systém se nezdál ani porotě soutěže Big Brother Awards, v níž se každoročně udělují anticeny projektům, které narušují soukromí. Elektronické čipy loni v této soutěži získaly cenu pro nebezpečnou novou technologii.
„Je tady potenciální riziko, že by mohla být dohledatelná trasa jednotlivého šoféra. Konkrétněji se o tom ale dá hovořit, až bude známé přesné řešení. Průjezdy pod mýtnými branami, které kontrolují průjezdy vozidel, s sebou nebezpečí sledování samozřejmě nesou,“ vyjmenovává důvody udělení anticeny Filip Pospíšil z organizace, která soutěž pořádá.

„Ta cena reagovala na oznámení, že tento systém začne fungovat, a na nevyjasněnost zabezpečení tohoto systému – pokud ministerstvo dopravy nebude schopné vysvětlit zabezpečení,“ dodává Pospíšil.

Ministerstvo všechny zmíněné obavy naprosto odmítá. „Poslední, co bychom chtěli dělat, je špehovat řidiče. Ten systém bude naprosto anonymní. Řidič dostane kartu s čipem, aniž by vyplnil jakýkoliv formulář,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Podle ministerstva dopravy budou čipy sloužit k tomu, aby se dala lépe vytypovat problematická místa na dálnicích. „Jde o to, abychom měli přehled o tom, kde se tvoří kolony, a na tom místě buď vybudovali výstražné cedule nebo tam zkrátka přidali jeden jízdní pruh,“ uvádí poslanec ODS Oldřich Vojíř, který s nápadem elektronických vinět přišel.

Kritici ale soudí, že i když má být systém zprvu anonymní, může se časem zvrtnout. Naznačují, že elektronické viněty na dálnicích jsou jen první krok. Následovat bude zavedení mýta pro osobní vozy. Poté už bude nutné, aby šla karta přiřadit ke konkrétnímu autu. „Ten postup bude úplně jednoduchý. Nejdřív se řekne, že k tomu nebude mít nikdo přístup. Později se prohlásí, že je to hrozně důležité ke sledování teroristů. Poté se do toho automaticky pustí tajné služby, následovat bude policie, úřady a kdo ví, kdo ještě,“ obává se právník Miroslav Vlk. Objevily se také spekulace, že by elektronické viněty mohla v budoucnu využít policie ke sledování přestupků. Například ke kontrole dodržování povinné rychlosti. „Samozřejmě je možné, že by měla policie o ta data zájem, ale to by musel nejprve povolit soud,“ ubezpečuje Vojíř.

Elektronické dálniční kupony mají začít fungovat v lednu 2011. Řidiči by je měli získávat bezplatně a kupovali by si do nich kredit na různá časová období. Cena by měla být obdobná jako u dálničních známek.