29. srpna 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Autopilot EMA řídí pražské tramvaje už i v ostrém provozu. Skoro sám

Systém EMA už je v ostrém provozu na lince 9, která vede z Řep na Žižkov a projíždí centrem Prahy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Systém EMA už je v ostrém provozu na lince 9, která vede z Řep na Žižkov a projíždí centrem Prahy. | foto:  František Vlček, Lidové noviny

PRAHA Pražské tramvaje si díky autopilotu částečně poradí i bez řidiče. Dopravní podnik začne na podzim testovat také systém proti srážkám.

Jmenuje se EMA a dokáže v zatáčce zbrzdit tramvaj tak, aby bezpečně projela. Nejde však o ­novou řidičku, ale o elektronický systém, který pražský dopravní podnik zapojil do ostrého provozu na vytížené lince 9, jež spojuje sídliště Řepy s Žižkovem.

„Všechny funkce systém plní. Nemáme ani žádné negativní informace od řidičů nebo cestujících,“ popsala LN mluvčí podniku Aneta Řehková. V přípravě je rozšíření na další frekventované linky 1­ a ­18. „Do systému EMA (elektronická mapa trati – pozn. red.) budeme průběžně zařazovat i další tratě,“ doplnila.

V ­září začnou experti z dopravního podniku ve spolupráci s ­ČVUT testovat dalšího pomocníka – americkou technologii, která má bránit srážkám. Nejde o výjimečnou záležitost, naposledy letos v ­červnu si střet dvou tramvají v Ječné ulici vyžádal více než dvě desítky zraněných.

Automatický asistent řidiče

Výše zmíněný „autopilot“ EMA – který podnik testoval od roku 2015 – je už ale přece jen dále. Pro běžné cestující je de facto neviditelný, i když jeho činnost pocítí.

Umí například díky údajům z ­čidla vyhodnotit, zda je v tramvaji příliš velké horko, nebo naopak zima,­ a ­podle toho teplotu upraví. Automaticky také zapne cestujícím v soupravě silnější světla, když vůz vjíždí do tunelu nebo se zešeří. Některé modernější tramvaje jsou navíc vybaveny mazacími tryskami. „Systém dokáže automaticky zapnout mazání kolejnic a ­kol pro snížení hluku z provozu tramvají. Sám vyhlašuje i názvy zastávek,“ popsala Řehková.

Displej řidiče tramvaje se zapojeným systémem EMA.

Displej řidiče tramvaje se zapojeným systémem EMA.

Jak EMA funguje: vybrané tratě je třeba pokrýt čipy, které komunikují s počítačem uvnitř soupravy. Tramvaj načte čip při jeho přejetí speciální čtečkou. Každý bod je jedinečný svou polohou a ­počítač vyhodnotí, co by měl vůz udělat – třeba zpomalit, když jede příliš rychle.

Pražský dopravce spolupracuje na vývoji systému EMA s největším dodavatelem svých tramvají Škodou Transportation. Její lidé vytvořili hardwarovou část a vyvíjí i řídicí programy.

„Nyní ladíme řídicí software podle poznatků z ­provozu. Dále dochází k rozšiřování funkcí systému EMA s ohledem na další požadavky dopravního podniku,“ popsala mluvčí plzeňské Škody Lubomíra Černá.

Vizualizace jízdy tramvaje.

Vizualizace jízdy tramvaje.

Do konce roku by měly být zmapovány všechny tramvajové linky v hlavním městě. Naměřená data využitá pro tuto technologii se musí uložit. U jedné linky jde řádově o stovky dílčích záznamů.

Aby se tramvaje nesrazily

K vyšší bezpečnosti by měl v ­budoucnu přispět také antikolizní systém. První testy proběhnou letos v září v ­uzavřeném prostoru tramvajových opraven v pražských Malešicích. Zařízení pro zkoušení dodá americká společnost Protran Technology. Podnik na projektu spolupracuje s experty z ČVUT.

O co přesně jde: systém funguje na principu směrových antén a ­komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly.

„Zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče. U starších typů souprav lze toto varování zajistit akustickým signálem, u nových tramvají pak může antikolizní systém zastavit bez zásahu řidiče,“ vysvětlila Řehková. Pokud půjde testování v areálu i ­v­ běžném provozu hladce, mohlo by být i s potřebným schvalováním hotové zhruba do půl roku.

Je ale nutné dodat, že tento systém řeší pouze srážky tramvaje s ­jinou tramvají. Úvahy směřující k budoucnosti zahrnují rozšíření o zařízení podobná těm, jež se dávají do samořiditelných aut. Ta dokážou detekovat i ostatní vozidla, případně i chodce. V tomto případě však jde o řešení, o­ němž se mluví až v delším časovém horizontu.

V Praze mezi I.P.Pavlova a Karlovým náměstím se srazily dvě tramvaje.
V Praze mezi I.P.Pavlova a Karlovým náměstím se srazily dvě tramvaje.
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz