16. prosince 2011 17:56, aktualizováno  19:30 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Eurovia se brání: za závady mostů na D47 prý může ŘSD

Zvlnění dálnice, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zvlnění dálnice, ilustrační foto | foto: ČTK

OSTRAVA Vinu za závady mostů na dálnici D47 u Ostravy nese podle společnosti Eurovia CS, která dálnici postavila, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Státní podnik zanedbal nezbytnou údržbu a kvůli tomu se do konstrukce stavby dostala voda, sdělila mluvčí společnosti Petra Kučerová. Reakci ředitelství silnic nepodařilo získat.

Kvůli vadám mostů čeká ode dneška řidiče u Ostravy po dálnici D47 výrazně pomalejší jízda, napsal server iDnes.cz. Po čtyři roky starých stavbách tak bude povoleno namísto dosavadní rychlosti 110 kilometrů v hodině jezdit maximálně šedesátkou. "Doporučili nám to po kontrole tří mostů. Podle kontrolorů je stav mostů špatný a kvůli tomu se na nich musí omezit rychlost," řekl serveru pověřený ředitel ŘSD René Poruba. Zpomalení se týká mostu přes Odru, mostu křižujícího železnici a řeku Opavu a přemostění Polanecké ulice.

ČTĚTE TAKÉ:

Eurovia tvrdí, že většina vad vznikla nedostatečnou péčí ŘSD o mosty. Zmínila vykradenou kabeláž, rozebrané zídky, grafitti a porosty, které se prý v posledních letech na mostech objevují. Společnost nesouhlasí rovněž s výhradou ŘSD, podle níž si konstrukce jednoho mostu na D47 u Ostravy takzvaně "sedá". To je podle Eurovie způsobeno tím, že stavba stojí na poddolovaném podloží. Podle Kučerové jsou navíc mosty projektovány tak, aby se s takovýmito propady dokázaly vyrovnat.

Spor o vady na D47 vypukl koncem listopadu, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Ty podle státní společnosti dokládají, že Eurovia nedodržela domluvený postup stavby. Firma například použila nestabilní stavební odpad i tam, kde měly být stálé materiály. Eurovia ale odmítá, že by pochybila. Její ředitel Martin Borovka řekl, že použitý materiál, který nyní bobtná a způsobuje zvlnění vozovky, si přálo ŘSD.

Ostravská dálnice

Problematický úsek D47 u Ostravy v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS.

Jezdí se po něm od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dobudovat poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

Záruční doba dálničního úseku končí příští rok. Problematický úsek D47 u Ostravy v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS. Jezdí se po něm od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dobudovat poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

Lidovky.cz, ČTK