26. června 2018 7:35 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Evropská komise navrhuje povinné ručení i pro dětská elektroautíčka

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Dětské elektrické autíčko (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dětské elektrické autíčko (ilustrační foto). | foto: Reprofoto

Praha Evropská komise navrhla změnu směrnice, podle níž by se povinné ručení mělo vztahovat nejen na segwaye a elektrokola, která reálně mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka. V úterý o tom informovala Česká asociace pojišťoven, která usiluje o řešení, jež umožní v České republice tuto povinnost vyjmout nebo zmírnit.

Návrhem Evropské komise se bude nyní zabývat Evropský parlament a Rada Evropské unie. Povinným ručením by podle jejího vyjádření měla být pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.

Další změnou, kterou směrnice přináší, je sjednocení potvrzení o jízdě bez nehody ve všech státech Evropské unie. „Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se například přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného. S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů,“ uvedl ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Návrh Evropské komise má také zajistit, aby oběti nehod motorových vozidel získaly plnou kompenzaci, a to i v případě, že je pojistitel insolventní. Nová pravidla zároveň zaručují, že by mělo být s poškozeným zacházeno ve všech státech Evropské unie stejně.

„Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn. Tento systém reaguje na potíže v některých členských státech a zrychlí proces odškodnění poškozených,“ uvedla specialistka na pojištění motorových vozidel asociace Lucie Žulavská.

Povinné ručení pro další motorová vozidla? Ano, ale podle určitých parametrů

V České republice princip plného odškodnění poškozeného funguje od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. „Také zajištění rovnosti všech občanů Evropské unie v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V České republice je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, takže tento problém u nás neexistuje. Nicméně v některých členských státech Evropské unie tato pojistná ochrana zatím neexistuje,“ podotkla Žulavská.

„Některé pojišťovny už teď umí převést bonusy svých klientů ze Slovenska. Případné rozšíření o další členské státy vítáme. Spotřebitelům to přinese jednoznačné snížení nákladů při změně pobytu. Například se tak zkušený 40letý řidič nebude muset pojišťovat za podmínek, které by u nás dostal i úplný nováček,“ řekl specialista Chytrého Honzy Tomáš Čáp. Souhlasí také s rozšířením pojištění na další motorová vozidla, ale podle úvahy, jakou škodu mohou reálně způsobit. Například podle maximální rychlosti, hmotnosti a dalších parametrů. „Pojišťovat dětská autíčka je naprosto absurdní,“ dodal Čáp.

Až bude směrnice schválena Evropskou radou a Parlamentem, bude právní předpis vydán v úředním věstníku Evropské unie a nabude účinnosti dvacátý den po jeho vydání. Směrnice má v tento okamžik stanovenu roční transpoziční lhůtu, v rámci kterém musí být zavedena do českého právního řádu. Je ale možné, že se lhůta ještě v rámci legislativního procesu prodlouží.

ČTK
  • 4Diskuse




Najdete na Lidovky.cz