16. ledna 2018 17:42 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Autobus, který čmoudil a protahovalo v něm. Před 40 lety vyjela v Praze legenda jménem Ikarus

První Ikarus začal brázdit linky pražské MHD 16. ledna 1978. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První Ikarus začal brázdit linky pražské MHD 16. ledna 1978. | foto: archiv

PRAHA Toto úterý uplynulo přesně 40 let od dne, kdy na linky pražské MHD vyjel legendární autobus typu Ikarus. Československé metropoli a dalším tehdy socialistickým městům je dodávalo Maďarsko. Trasy pražské hromadné dopravy brázdily přes dvacet let. Do provozu je kromě Prahy svého času nasazovalo i Brno či Ústí nad Labem.

Ve druhé polovině 70. let nestačil vozový park pražského dopravního podniku pokrýt potřeby rozvíjející se metropole. S výstavbou nových sídlišť vyvstala nutnost zajistit přepravu jejich obyvatelům. Pražská MHD tehdy disponovala jen krátkými vozy typu Karosa ŠM 11, Škoda 706 RTO a Jelcz, které množstvím a kondicí nestačily.

V roce 1977 tak Maďarsko začalo pro československou metropoli dovážet autobusy typu Ikarus 280. Jejich výhodou byla kloubová konstrukce, díky níž vůz pobral více pasažérů. V první vlně jich do Prahy dorazilo dvacet. V praxi to znamenalo, že se napjatá přeprava v Praze zklidnila a vozy se začaly držet jízdního řádu.

„Tomuto autobusu jsme neřekli jinak než Hungarkamion. V zimě v něm ukrutně táhlo -  mrzlo snad i uvnitř - a zvlášť dobrodružné bylo cestování na točně, která připomínala centrifugu,“ říká jeden z pamětníků Petr Závozda. Ikarus se proslavil se i temným čmoudem z výfuku. Cestující dojíždějící z východního kraje Prahy si vybavují i zdolávání jarovského kopce, kde strojům u vrcholu docházely síly. Nezapomenutelné jsou i rány zavírajících se dveří.       

První Ikarus vyrazil na pražské silnice 16. ledna 1978, kdy začal obhospodařovat linku 190 na trase Jižní Město – Na Sádce – Budějovická. V průběhy zmíněného roku byly Ikarusy nasazeny ještě na další tři linky. Jednou z nich byla i linka 177, po níž jezdí kloubové autobusy, pochopitelně už ne typu Ikarus, dodnes.

Ikarus vytlačila Karosa, poslední vyjel roku 1999

Druhá dodávka Ikarusů proběhla v roce 1979. Praha však z Maďarska neodebírala jen kloubové vozy, ale i autobusy standardní délky. Vzhled Ikarusů pražský dopravní podnik zachovával po celá léta jejich provozu, prakticky do nich nezasahoval. Drobné změny prováděl jen ve vnitřním vybavení.

V Praze poslední vůz typu Ikarus vyjel na linku v roce 1999.
Vnitřek vozů Ikarus, které jezdily kromě Prahy i v Brně či Ústí nad Labem.

V 80. letech tvořily Ikarusy hlavní část vozového parku Prahy. Z kraje 90. let začal jejich význam v pražské MHD se startem domácí výroby kloubových vozů klesat. První autobus typu Karosa B741 se zapojil do přepravy v hlavním městě 1. ledna 1992. Z dlouhodobého hlediska nástup Karosy znamenal definitivní pád Ikarusů.

Naposledy poslal pražský dopravní podnik autobus typu Ikarus na trasu 1. července 1999, tehdy vyjely na linku 215 z Kačerova na Libuš čtyři stroje. V druhé půli roku se začala Praha Ikarusů zbavovat, prodávala je přednostně zemím bývalého Sovětského svazu. Poslední stroj tohoto typu v Praze je k vidění v muzeu dopravního podniku ve Střešovicích.

jhoJan Horák

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.