České televizi to řekli účastníci dnešního projednávání ve Vchynicích. Místní se ale obávají dalších zdržení, která by mohla způsobit intervence ekologických aktivistů, a hovoří až o půlročním horizontu.
Nový úsek dálnice o délce 3,7 kilometru je hotový už od prosince, otevření ale zhatily rozpory ve stavební dokumentaci. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž mělo v případě mostu u obce Vchynice povolení na úplně jinou konstrukci, než jaká nakonec vznikla.
ČTĚTE VÍCE: |
Povolená byla jedna konstrukce pro všechny pruhy, místo toho vznikla samostatná a oddělená konstrukce pro každý pár pruhů. Stavba je celkově jinak zkonstruovaná, na délku je složená z více dílů a neodpovídají ani rozměry - most je o 30 centimetrů delší a o 60 centimetrů užší. A zodpovědní si teď lámou hlavu, co s tím.
"Ze strany ŘSD je tato část dálnice po technické stránce připravena ke zprovoznění," uvedla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová, termín otevření ale komentovat zatím nechtěla. Vyjadřovat se zatím nechtěli ani zástupci ministerstva dopravy.
"Na tom jednání dospěli (lidé z ministerstva) k závěru, že to lze povolit, od všech účastníků dostali kladná stanoviska. Přesný termín ale nikdo zatím neřekl," řekl vedoucí stavebního úřadu v Lovosicích Petr Soldon. Ten v minulosti několikrát odhadoval termín nového otevření na konec dubna. "Tak to pořád zatím vypadá, kdyby se vydalo (stavební povolení) na přelomu března a dubna, za měsíc by mohlo nabýt právní moci," řekl dnes.
To ale mohou ovlivnit ekologičtí aktivisté, kteří mohou otevření zdržet podáním rozkladu na ministerstvo. "Vždycky když byl nějaký termín, přidávaly se tři měsíce až půl roku. Pokud bude nějaký zásah ekologických organizací, může se to prodloužit," řekla dnes starostka Vchynic Jana Chládková. Nejaktivnější bojovník proti dostavbě D8, sdružení Děti Země, se k tomu sice nechystá, ale případným stěžovatelům dává dobré šance.
"Žádné námitky jsme nepodávali, není tam z hlediska životního prostředí co řešit, ale nevím, jak se vypořádají s tím, že soud zneplatnil územní rozhodnutí," řekl předseda Dětí Země Miroslav Patrik. "Buď to ministerstvo bude ignorovat nebo počká tak pět měsíců na stanovisko Nejvyššího správního soudu," dodal.
"Prokletá" D8
|
Zprovoznění úseku okolo Vchynic k Bílince by mohlo vyřešit dost dopravních problémů. Obě objízdné trasy přes Ústí nad Labem a Teplice vycházejí z Lovosic, což vede k častým dopravním kolapsům. Po první trase jezdí 10.000 aut denně, po druhé 8500. Nový úsek vyvede část dopravy směrem na Teplice a umožní mnohem méně komplikovaný nájezd na objížďku.