21. května 2019 13:21 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jančura buduje nový domov pro vlaky. Regiojet přestěhuje soupravy ze Smíchova do Malešic

Vlaky Regiojetu „zaparkované“ na nádraží Praha-Smíchov | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlaky Regiojetu „zaparkované“ na nádraží Praha-Smíchov | foto: David Vagaday, Lidovky.cz

Praha Lídr mezi soukromými dopravci na české železnici musí ustoupit obřímu developerskému projektu. Žluté soupravy společnosti Regiojet už nebudou k vidění „zaparkované“ na nádraží Praha-Smíchov, od konce příštího roku 2020 najdou nový terminál na východním okraji metropole, v Malešicích. Stěhovat se tedy musí téměř přes celé město.

„Regiojet očekává, že by mohl začít upravovat infrastrukturu v Malešicích na jaře příštího roku a stěhovat se ze Smíchova od jízdního řádu 2021, který platí od poloviny prosince 2020,“ řekl LN Marek Illiaš mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Právě od správců kolejí si firma Radima Jančury pronajímá část prostor na Smíchově. Nyní bude muset investovat miliony jinde.

Část současného nádraží totiž překryje nová čtvrť v režii developerské společnosti Sekyra Group. Lokalitu Na Knížecí promění v příštích letech velkorysá zástavba s kancelářemi a byty pro tři tisíce lidí. I proto musí firma, která vozí cestující svými vlaky do Ostravy, Košic, Brna nebo Vídně, najít podnájem jinde.

Prostor pro otáčení a přípravu vozů

Zjednodušeně řečeno: Regiojet potřebuje místo, kde bude obracet své soupravy a připraví je na další cesty. Zázemí tam musí najít i strojvůdci a palubní personál. Na hlavním nádraží není pro Regiojet místo a jedna z mála lokalit, které připadají v úvahu, jsou právě prostory malešického nádraží nedaleko známé pražské spalovny. Tam bude dopravce v nájmu České pošty a Teplárny Malešice, které půl na půl vlastní nákladové nádraží se šesti kolejemi.

„Aktivně pracujeme na zprovoznění zázemí, abychom co nejdříve mohli smíchovské prostory uvolnit developerským záměrům. Potřebujeme malešické nádraží upravit pro činnosti spojené s takzvanou obratovou údržbou a provozní přípravou,“ potvrdil šéf marketingu Regiojetu Aleš Ondrůj.

Konkrétně jde o to investovat do skladových prostor pro zásobování či mytí vlaků nebo péči o toalety. Nepůjde o klasické depo – prostory pro servis si dopravce, který se na českých kolejích podniká od roku 2011 – pronajímá v Praze na Zličíně, v někdejší hale firmy Siemens.

Zázemí pro vozy

Na pohodlí cestujících či odjezdové časy spojů by stěhování nemělo mít teoreticky žádný vliv.

Letošní rok začal Regiojet, který kromě vlaků vypravuje také flotilu žlutých autobusů, velmi dobře. Za první tři měsíce skončil v provozním zisku 18 milionů korun.

Příznivá byla i hospodářská čísla za rok 2018. Tržby Regiojetu poskočily meziročně o půl miliardy na 1,59 miliardy korun. Svezl rekordních 9,7 milionu cestujících a jeho zisk činil 102 milionů. V současnosti působí Jančurova firma také na Slovensku a v Rakousku. U našich východních sousedů zajišťuje i dotovanou linku mezi Bratislavou a Komárnem.

Letos od prosince začne poprvé zajišťovat spoje objednávané státem (trasa Brno - Bohumín) a Ústeckým krajem.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz