26. března 2013 12:30, aktualizováno  14:55 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jančura chce zastavit tendr na opravu D1. Je to tunel, říká

Oprava poničené D1. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Oprava poničené D1. | foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

PRAHA Těsně před podpisem smluv se stavebními firmami napadl Student Agency tendry na opravu dálnice D1. Dopravce chce, aby byly soutěže na modernizaci dopravní tepny zastaveny a nabídl vlastní řešení, podle kterého se D1 dá opravit za třetinu času a peněz a přitom kvalitněji.

Současné soutěže jsou podle majitele společnosti Radima Jančury "tunel na veřejné prostředky". Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka je ale dopravcem nabízené řešení nevyhovující.

Stavět se bude

Vizualizace opravy dálnice D1

Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že by se na prvních úsecích dálnice dalo začít s přípravnými pracemi na přelomu dubna a května. Do dvou týdnů by mohly být podepsané smlouvy s vítězi tendrů.

Těmi jsou Colas CZ a Porr v tendru na opravu úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a konsorcium Alpine Bau a OHL ŽS mezi Lhotkou a Velkou Bíteší s cenou 597 milionů korun.
ČTĚTE VÍCE

"Není akceptovatelné, abychom my nyní zrušili ty tendry. To prostě ani ze zákona nejde," uvedl Čermák. Podle něj je podivné, že se dopravce ozývá až nyní po roce průběhu veřejných soutěží.

Student Agency podle ředitelství předložila návrh na opravu D1 prostřednictvím rozbití současného betonového povrchu a jeho nahrazení mnohem tlustší asfaltovou vrstvou. Takovýto způsob obnovy povrchu dálnice je ale z několika důvodů nevýhodný.

Na D1 je po letech provozu nekvalitní podloží, a asfaltová vozovka je tak pro dálnici, po které projede 7500 kamionů denně, nevyhovující. Pouhá oprava vozovky by navíc znamenala ztrátu financování z EU, které je podmíněné modernizací dálnice, dodal Čermák.

Stěžovatel navíc podle něj není účastníkem řízení, a proto je nemůže napadnout například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. "Prostředek mám, a to je volná soutěž politických stran," reagoval Jančura s tím, že pokud bude modernizace dálnice pokračovat podle současného modelu, jde o tunel na veřejných financích za zhruba deset miliard korun, za který bude muset některá z politických stran vyvodit odpovědnost.

Asfalt by přinesl problémy

Podle Františka Lehovce z dopravní fakulty pražské ČVUT se takzvaná metoda fragmentace, kterou Student Agency navrhuje, v Česku už v minulosti použila. Nelze tak říct, že by to byla technologie obecně nepoužitelná, pouze v tomto případě má řadu zásadních překážek.

Kromě výše uvedených například ještě tu, že vrstva asfaltu, která by se na místo cementobetonové vozovky pokládala, by byla o desítky centimetrů tlustší. I zvýšení o 15 centimetrů by ale znamenalo problémy se stávajícími mosty před D1, řada z nich by kvůli průjezdu velkých vozidel musela být zvednuta, dodal.

Dopravní tepna za svojí životností

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod.

Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard korun.

Počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

Lidovky.cz, ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?