Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jančura posílí slovenský byznys. V Bratislavě staví depo pro žluté vlaky

Slovensko-cest

  5:00
BRATISLAVA - Do konce roku budou žluté vlaky RegioJetu zajíždět do depa v Bratislavě. Český dopravce zřízením opravárenského centra posílí svoji expanzi u východních sousedů, kde se mimo jiné pustil do ostrého souboje se slovenskými drahami na trati Bratislava - Košice.

Majitel RegioJetu Radim Jančura foto: MAFRA - Michal Šula

V Česku si RegioJet opravuje a udržuje vlaky v halách na pražském Zličíně. Na Slovensku mu dosud vlastní depo chybělo – jeho soupravy zajížděly mimo jiné do dílen státního Carga Slovakia.

Od září 2013 si ale společnost Radima Jančury od slovenské železniční správy pronajímá halu v bratislavské čtvrti Rača. Právě do ní chce soustředit servis pro své vlaky - údržba patří mezi základní předpoklady pro úspěch na železnici.

ČTĚTE TAKÉ:

„V této hale budeme opravovat vše, co se týká slovenského provozu. Doufám, že tam do konce roku budeme fungovat. Jde o investici zhruba za dva miliony eur,“ řekl Radim Jančura serveru Lidovky.cz. V opravárenském centru by mělo najít práci dvacet až třicet lidí. V současné době je hala v bratislavské Rače ve špatném stavu, čemuž odpovídá i výše nájemného. Česká firma za depo zaplatí 50 tisíc eur ročně, což je v přepočtu asi 1,4 milionu korun.

„Cena nájemného je určená dohodou smluvních stran vzhledem ke skutečnosti, že předmět nájmu je ve špatném technickém stavu a nájemce se zavázal na vlastní náklady zabezpečit jeho rekonstrukci,“ popsala Dana Šinková, mluvčí Železnic Slovenské republiky. Nájemní smlouva navíc začne platit až po zkolaudování opravárenské haly, k čemuž zatím nedošlo.

Vlak RegioJet.

S bratislavským depem má Radim Jančura i další plány jdoucí nad rámec standardní péče o vlastní vlakové soupravy. Uvažuje o tom, že v Rače zřídí centrum pro opravy moderních lokomotiv Vectron vyráběné firmou Siemens.

Od loňského listopadu RegioJet využívá tři tyto stroje, pořízené na leasing hlavně kvůli trase Bratislava – Košice. Do konce roku chce převzít další dva Vectrony.

„Rádi bychom v Bratislavě opravovali Vectrony pro celou střední Evropu, pokud jejich vlastník usoudí, že jsme pro něj kvalitní partner. Nyní je opravuje v Kolíně,“ řekl Jančura. Podle něj by opravárenské centrum v Bratislavě mělo logiku, protože Vectrony jezdí mimo jiné i v Polsku, Rakousku či Maďarsku.

Tři cesty Slovenskem

RegioJet je v poslední době na Slovensku velkým tématem. Kvůli jeho angažmá na trati mezi Bratislavou a východoslovenskými Košicemi – kde jezdí od loňského prosince –, zrušil státní dopravce ŽSSK část spojů. Zdůvodňuje to údajnou cenovou válkou ze strany českého dopravce.

Už od roku 2011 jezdí dieselové žluté vlaky na dotované trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Loni se tam počet svezených cestujících přehoupnul přes dva miliony.

Od loňského října pak Jančurova společnost protáhla svoji trasu z Prahy do Ostravy až na slovenské území. Přes Žilinu a tatranské stanice v Popradu a Liptovském Mikuláši jezdí až do Košic. Na této trati si konkurují slovenské dráhy (ve spolupráci s Českými drahami) a další český soukromník Leo Express.

Autor:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...