18. května 2010 9:35 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jančura přešel k činům: kupuje devět českých lokomotiv z Itálie

Lokomotiva řady 163 táhne při testování novou škodováckou lokomotivu 109E. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva řady 163 táhne při testování novou škodováckou lokomotivu 109E. | foto: Zelpage.cz

BRNO Společnost RegioJet, kterou vlastní Student Agency podnikatele Radima Jančury, uzavřela dohodu o nákupu devíti elektrických lokomotiv od italského soukromého dopravce Ferrovie Nord Milano. Firma nyní vybírá dodavatele vagonů a podala žádost Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), aby jí přidělila potřebnou kapacitu tratí. Vyjet na dálkové tratě chce za necelý rok.

Informoval o tom deník Mladá fronta Dnes (MfD). RegioJet z Itálie nakoupí stroje, které jsou českým cestujícím dobře známé - lehce upravené lokomotivy řady 163, které v 80. a na začátku 90. let vyráběla plzeňská Škoda.

Naprostá většina z nich skončila v Česku a na Slovensku. Devět kusů z poslední série, které byly vyrobeny pro České dráhy, však dopravce již neodebral, a tak putovaly do Itálie, kde jezdily s malými úpravami pod jiným označením.

"Lokomotivy jsou zaplacené, řešíme jen, kdy je dostaneme do Česka," řekl listu Jančura. Lokomotivy ho stály přes půl miliardy korun, přesnou cenu firma, která lokomotivy zaplatila z vlastních zdrojů, neuvedla.

Podle Jančury jsou lokomotivy ve stavu, jako kdyby s nimi Italové jezdili tak tři roky. Navíc k nim RegioJet získala náhradní díly. Na vagony si chce firma půjčit nebo je koupit na leasing. Mělo by jít o nové vozy, jejich počet zatím firma neupřesnila, píše MfD.

Čtěte více:

Lokomotivy čekají menší úpravy, RegioJet však nepředpokládá, že by měl problém s jejich schvalováním pro provoz v ČR. Stroje dostanou zabezpečovací systémy na tuzemské tratě, jejich rychlost se zvýší ze 120 na 140 kilometrů v hodině.

Firma zatím tají, na které tratě by chtěla vyrazit. Podle informací deníku má však největší šanci trasa mezi Prahou a Ostravou, která patří mezi několik málo úseků, kde se vlaky uživí i bez dotací. Podobný pokus učinil už dříve dopravce Railtrans, ale nakonec od projektu ustoupil.

"Nemáme obavu, že bychom při přípravě jízdního řádu měli být diskriminováni oproti ČD," uvedl obchodní ředitel RegioJet Jiří Schmidt. "Jako sestavovatel jízdních řádů jim v tom nemůžeme bránit," řekl deníku mluvčí SŽDC Pavel Halla.

O vstupu na železnici mluví Jančura už čtyři roky. Na jaře spustil reklamní jízdy s pronajatými vlaky, jimiž přepravil 40.000 lidí. RegioJet, který je dcerou Student Agency, už připravuje nábor zaměstnanců. Chce drahám přetáhnout třeba strojvedoucí.

ČTK, Lidovky.cz