22. května 2012 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jančura radí ministrům: Majetek Českých drah zodpovědně prodejte

Majitel Student Agency Radim Jančura | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Majitel Student Agency Radim Jančura | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

BRNO/PRAHA Vláda by měla majetek, který v minulosti zdarma při transformaci státní železniční dopravy získaly České dráhy, bezplatně převést zpět na stát a zodpovědně prodat. V otevřeném dopise premiérovi a ministrům financí a dopravy to navrhuje brněnský podnikatel Radim Jančura, který v rámci skupiny Student Agency vlastní železničního dopravce RegioJet.

Obává se případného narušení konkurence na železnici, pokud by České dráhy za tento majetek získaly peníze a jimi financovaly obnovu svých vlaků. Bezúplatný převod ale podle Českých drah není možný.

ČTĚTE TAKÉ:

Proti placenému převodu nádraží by mohla zasáhnout Evropská komise

Proti případnému placenému převodu nádraží z majetku Českých drah by mohla zasáhnout Evropská komise, varuje Jančura v dopise. Šlo by podle něj o nedovolenou podporu jednoho z dopravců. Stát by navíc z prodeje majetku, který by na něj České dráhy bezplatně převedly zpět, mohl získat 40 až 50 miliard korun k sanování výpadků příjmů do státního rozpočtu, uvedl Jančura.

Podle Romana Joklíka z tiskového oddělení Českých drah o nedovolenou státní podporu rozhodně nejde. České dráhy jsou standardní akciovou společností a se svým majetkem mohou nakládat v souladu s platnými zákony a s péčí řádného hospodáře. A právě požadavek řádné péče by společnost porušila, kdyby část svého majetku bezplatně převedla. Nepotřebná nádraží a pozemky musejí dráhy prodat alespoň za odhadní cenu.

Současná situace, kdy České dráhy nádraží vlastní a mají povinnost pronajímat jejich prostory dalším dopravcům, Jančurovi nevadí. České dráhy ovšem opakovaně poukázaly na to, že je vlastnictví a nutná údržba nádraží proti ostatním dopravcům znevýhodňuje.

Bezúplatný převod, nebo klasický prodej?

Ministerstvo dopravy se situací zbytných nádraží dlouhodobě zabývá. Její vyřešení je podle Romana Kluzáka z tiskového odboru ministerstva dalším krokem pro narovnání tržních podmínek na české železnici. O tom, zda a v jaké formě bude nepotřebný majetek Českých drah převeden na jiné subjekty ale musí rozhodnout vláda. Otázku případné nedovolené státní podpory bude ministerstvo navíc konzultovat s Evropskou komisí, dodal.

Deník E15 napsal, že na poradě ministra dopravy byl už projednán materiál týkající se majetkového vypořádání Českých drah. Podle mluvčí ministerstva dopravy Andrey Volaříkové úřad pracuje se dvěma variantami.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Jednou z nich je bezúplatný převod nádraží a současně snížení základního kapitálu drah, druhou je klasický prodej Správě železniční dopravní cesty. Tam se nejčastěji mluví o ceně osm miliard korun, ale v případě prodeje nádraží v centru velkých měst by se cena mohla vyšplhat až na desítky miliard korun, píše deník.

Lidovky.cz, ČTK

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz