Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jiří Šimáně: Muž, který určil hodnotu ČSA

Ekonomika

  14:18
PRAHA - Na rozhodnutí Jiřího Šimáněho se upínaly zraky přinejmenším každého, kdo se zajímá o leteckou dopravu v Česku. Vzhledem k tomu, že jeho společnost zůstala jediným zájemcem o koupi ČSA, nabídka, kterou 30. září donesl v obálce na ministerstvo financí, byla jediným vyčíslením tržní hodnoty aerolinek.

Jiří Šimáně foto: ČTK

Kdo je...

Jiří Šimáně (59 let) vystudoval v roce 1973 právnickou fakultu.
V roce 1976 nastoupil do podniku zahraničního obchodu Strojexport. V roce 1991 založil Unimex Group. Firma začínala s bezcelními obchody. V roce 2006 měla skupina hrubý zisk 1 mld. Kč.

Jiří Šimáně nakonec do obálky napsal sumu 1 miliarda korun, ale s podmínkou, že stát do firmy "nalije" další stovky milionů. Státní pokladna by tak v případě prodeje nemusela získat ani korunu. Podle nejhorších scénářů by naopak doplatila do kasy ČSA o 200 milionů více, než by získala. Ještě před několika málo měsíci přitom analytici mluvili o hodnotě aerolinek okolo pěti miliard, šéf ČSA Radomír Lašák v červnu viděl prodejní cenu až kolem osmi miliard a tehdejší předseda dozorčí rady Ivan Kočárník dokonce okolo 10 miliard korun. Po zveřejnění pololetní ztráty ve výši 1,8 miliardy se ale i Šimáněho nabídka může zdát slušná.

Proti nabídnuté částce už se ale stačily postavit velice silné odbory, které se obávají Šimáněho slibu, že bude propouštět mnohem razantněji, než by kdy byl schopný stát. Až rozhodnutí ministerstva financí ale ukáže, jestli je nabídka od jednoho z nejbohatších Čechů reálná. Šimáně každopádně říká, že je pro stát výhodná a lepší by nedostal.

Pokud konsorcium Unimex-Travel Service do svých rukou aerolinky dostane, nebude to Šimáněho první zkušenost s leteckou dopravou. Přestože prodal majoritní podíl v Čedoku americké investiční skupině Odien, zůstaly mu ještě dvě cestovní kanceláře - Canaria Travel a Net Travel.

Letecká společnost Travel Service, kterou podnikatel nejdřív vlastnil a teď v ní má asi třetinový podíl, je navíc největším provozovatelem charterové dopravy v Česku i v Maďarsku. Létají s ní velké cestovní kanceláře, v Česku například Čedok či Fischer. Kromě toho provozuje nízkonákladové aerolinky SmartWings. Pokud by tedy stát ČSA společnosti prodal, dosáhla by monopolu na charterové lety z Česka, tedy na cesty turistů létajících s cestovními kancelářemi k moři. Její ekonomické výsledky přitom napovídají, že by takového postavení dokázala využít. I v době hospodářské krize byla schopna zvýšit obrat o osmnáct procent a provozní zisk o polovinu. Na jednoho zaměstnance Travel Service tak připadají tržby 11,7 milionu, zatímco v ČSA 4,8 milionu korun.

Společnost založil Šimáně dohromady s podnikatelem Romanem Vikem, většinu později prodali islandské letecké společnosti Icelandair, která se ovšem při finanční krizi na Islandu otřásla v základech. Letos tak oba podnikatelé za výhodných podmínek svůj podíl opět navýšili, Icelandair dnes ovládá 50,04 procenta firmy, zbytek patří Vikovi a firmě Global Trade Opportunities, což je dceřiná společnost Šimáněho Unimex Group. Právě tato firma je druhým členem konsorcia v privatizaci ČSA. Unimex měl podle posledních dostupných údajů v roce 2006 obrat 17 miliard a v roce 2007 dosáhl zisku 1,3 miliardy korun.

Když Šimáně poprvé projevil zájem o koupi ČSA, spekulovalo se, že se stane pouze prostředníkem pro ruský Aeroflot, který byl vládou kvůli bezpečnostním rizikům z tendru vyřazen. Jakékoli jednání s ruskou firmou ovládanou Kremlem sice Šimáně popírá, nevylučuje ale, že po restrukturalizaci prodá českého národního přepravce dále.

Předtím ale hodlá ve firmě provést několik razantních kroků - redukci letecké flotily, linek, administrativy, ale především zaměstnanců s nadstandardními kolektivními smlouvami.

Také se mu nelíbí, že se flotila ČSA skládá ze strojů několika různých značek, což zvyšuje cenu údržby. Osekat náklady by mohl také v oblastech, které společnosti Travel Service a ČSA dělají duplicitně. Bez těchto nezbytných kroků by podle Šimáněho letošní ztráta aerolinek dosáhla až tří miliard korun. Podnikatel se proto netají tím, že by mu nevadilo, kdyby prodej nevyšel. Majetek ČSA by si totiž podle svého názoru poté mohl mnohem výhodněji pořídit v konkurzu.

Ostré lokty a zahraniční kontakty si jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů odnesl už z doby před revolucí, když tři roky po ukončení práv nastoupil do podniku zahraničního obchodu Strojexport. V letech 1988 až 1991 vedl v Zambii vývozní firmu Prago a po roce 1990 začal podnikat především v cestovním ruchu.

Unimex Group založil v roce 1991 s Jaromírem Šmejkalem a sám v ní drží 60procentní podíl. Produktům jeho podniků sdružených v této skupině se přitom podaří vyhnout jen málokterému zákazníkovi. Provozuje šest hobbymarketů OBI, dováží alkohol značek jako Johnnie Walker, Baileys či Smirnoff a je vůbec největším distributorem alkoholu v Česku. Jeho developerská společnost nabízí byty v Praze, Zlíně nebo Pardubicích. Svůj zřejmě nejúspěšnější obchod udělal Šimáně v prosinci 2007, když prodal nejstarší českou cestovní kancelář Čedok investorům z Odienu a v přepočtu tak inkasoval skoro 1,5 miliardy korun. Podle výsledků Čedoku z roku 2006 tak Američané Šimáněmu vyplatili šedesátinásobek ročního čistého zisku firmy, čímž podnikatel přinejmenším prokázal své výborné obchodní schopnosti. Tomu odpovídá i jeho majetek, který se odhaduje na deset miliard korun.

Podnikatel, který v prosinci oslaví šedesáté narozeniny, je mezi zaměstnanci známý tím, že si nepotrpí na formální styl řízení. Dává přednost komunikaci z očí do očí a věcné výměně názorů. Ve volném čase hraje především golf a zejména pro radost si také v půlce září otevřel golfové hřiště, jehož výstavba ho stála přibližně 400 milionů korun.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.