9. července 2009 11:41 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jízdní řád je stále bestsellerem. Přežije i elektronizaci průvodčích?

Jízdní řád Českých drah | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jízdní řád Českých drah | foto: Reprofoto

PRAHA Knižní jízdní řády tuzemské železnice zatím nemíří na smetiště dějin, jako se to stalo letos v Německu. Náklad sice za posledních více než deset let klesl o třetinu na 71.000 kusů, na české poměry je ale papírový soupis vlaků stále bestsellerem.

Podle Tomáše Pošty z odboru jízdního řádu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) mají knižní grafikony stále dost výhod ve srovnání s elektronickou či internetovou verzí. Například ke čtení knižního řádu není potřeba počítač a připojení k internetu, což stále oceňuje řada lidí.

"V knize je navíc na nejmenší možné ploše mnoho informací o příslušné trati a jízdním řádu vlaků. Vytištění těchto údajů z elektronického jízdního řádu zabere daleko více místa," uvedl Pošta.

Jízdní řád Českých drahZ uvedeného nákladu je pro prodej určeno podle jeho odhadu 45.000 až 50.000 kusů. Na českém trhu se za bestseller považuje titul, kterého se prodá více než 10.000 výtisků. Podle Pošty se velké oblibě těší i oblastní a traťové jízdní řády, které jsou odvozeny od celostátního vydání.

Průvodčí už elektronicky
Zbytek nákladu slouží jednotlivým dopravcům jako služební výtisk. Právě služebních výtisků bude zřejmě ubývat. Například České dráhy uvažují o tom, že by knižní jízdní řády nemuseli mít průvodčí. Jsou totiž vybaveni přenosnou elektronickou pokladnou, kde je elektronický jízdní řád.

Knižní jízdní řád prošel za posledních 15 let několika změnami. Dnes má například o 160 stran více než vydání z roku 1993, zároveň je ale lehčí, neboť je tištěný na tenčím a dražším papíru. Cena se za tu dobu snížila z 89 Kč na dnešních 70 Kč.

Na letošní rok poprvé vydávala jízdní řád správa železnic, a nikoliv České dráhy. Stát tím chce zajistit rovný přístup všech dopravců na železnici.

Vedle ČD je v grafikonu uvedeno dalších osm firem, například Jindřichohradecké místní dráhy, KŽC Doprava nebo Viamont. Nejvíce výtisků se prodá na nádražích ČD, část nákladu je k mání v knihkupectvích.

Německé dráhy Deutsche Bahn pro letošní rok poprvé knižní grafikon nevydaly a spoléhají výhradně na elektronické verze. V Německu neměl papírový jízdní řád podobu příručního vydání jako v ČR, celostátní přehled vlaků byl rozdělen do deseti svazků.