15. dubna 2013 14:16 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Kamiony nebudou hranaté, ale oblé, vymyslel Brusel

Kamion | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kamion | foto: Shutterstock

BRUSEL Evropská komise vypracovala plán na snížení emisí a větší bezpečnost pro chodce a cyklisty na silnicích. Automobilkám doporučuje výrobu kamionů ze zaoblenými kabinami a s aerodynamickými nástavci. Nový nákladní vůz by tak díky nižší spotřebě za rok ušetřil až 5000 eur (asi 129 tisíc korun).

Zavedení nových pravidel by mělo každý rok zachránit životy několika set chodců a cyklistů, kteří by jinak zahynuli při nehodách po střetech s nákladními vozy.

Průměrný kamion, který ujede po Evropě kolem 100 tisíc kilometrů za rok, by ušetřil na palivu sedm až deset procent, což by znamenalo úsporu 5000 eur. Stejně tak by vypustil do atmosféry ročně o 7,8 tuny kysličníku uhličitého méně.

ČTĚTE TAKÉ:

"Krychle má vůbec nejhorší aerodynamické vlastnosti, a proto musíme dát nákladním automobilům na našich silnicích lepší tvar," řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas při představování nových návrhů.

Nynější krabicový tvar kabiny kamionů omezuje výhled řidiče do stran, stejně tak je při nárazu nebezpečnější pro chodce a cyklisty. Zaoblenější tvar kabiny zvětší podle komise zorné pole a při srážce při nízké rychlosti - obvykle ve městě - by měli mít chodci a cyklisté větší šanci. Komise tvrdí, že by nové kabiny mohly každý rok zachránit v EU životy 300 až 500 cyklistů a chodců.

ČTĚTE TAKÉ:

Jedním z navrhovaných opatření jsou také snímatelné aerodynamické nástavce na zádi, které snižují spotřebu. Cena těchto nástavců, které se již používají v USA, je 2000 až 3000 eur.

Kamiony by mohly být delší

Evropská komise odhaduje, že z asi 6,5 milionů nákladních vozů by se nové předpisy týkaly asi milionu. Návrhy komise musí schválit členské státy a Evropský parlament. Celý proces obvykle trvá asi rok a půl. Komise předpokládá, že by aerodynamičtější kamiony mohly jezdit na evropských silnicích mezi lety 2018 a 2020.

Komise také navrhla, aby kamiony mohly být delší než nynějších 18,75 metru. Případné prodloužení kamionů by bylo ale na členských zemích, které se budou moci rozhodnout podle svých podmínek.

Lidovky.cz, ČTK