22. ledna 2015 14:07 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Kapsch si ročně účtuje 57 milionů za kamiony, které Českem neprojíždí

Mýtné brány a Kapsch. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtné brány a Kapsch. | foto: Reprofoto

PRAHA V registrech firmy Kapsch je asi čtvrt milionu “mrtvých duší“. Tedy kamionů, jejichž řidiči si v Česku pořídili mýtnou palubní jednotku a zaplatili za ni zálohu. České dálnice ale reálně nevyužívají. Stát je nesmí z evidence vyřadit a za každého z nich platí Kapschi 230 korun ročně.

Dopravci, kteří naší zemí projeli několikrát nebo třeba jen jednou, stojí český stát celkem 57,5 milionu korun ročně.

Provozovatel mýtného systému, firma Kapsch, navíc tvrdí, že tato cena za vedení „mrtvých duší“ je z jejich strany vstřícným gestem, při vyjednávání se zástupci ministerstva dopravy původně žádala mnohem vyšší částku.

Celá situace vznikla z dřívějšího předpokladu, že reálných uživatelů mýta v Česku bude zhruba 530 tisíc. Počet vydaných palubních jednotek (komunikujících s mtnou bránou) však za poslední čtyři roky vyskočil o dalšího čtvrt milionu.

ČTĚTE TAKÉ:

A to je v celkovém objemu registrovaných uživatelů zřejmě i počet těch dopravců, kteří tuzemské dálnice využívají sporadicky, či spíše vůbec. Kapsch po vyčerpání dané kvóty 530 tisíc mýtných jednotek registroval další - zadarmo. Následovaly pak dva roky diskusí o tom, kolik by mělo ministerstvo dopravy za tyto specifické uživatele platit.

„Naše představy byly úplně jinde. Ptali jsme se Kapsche, za co bychom měli platit, když s těmito lidmi není spojena relativně žádná práce,“ vzpomíná na počátky jednání ředitel mýtného úseku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Václav Nestrašil.

Nakonec se obě strany po tvrdých jednáních shodly na částce 230 korun ročně za jeden kamion. Cenu musel stanovit znalecký posudek auditorské společnosti BDO. Firma Kapsch tvrdí, že jeho náklady (a jeho subdodavatelů) jsou reálné navzdory tomu, že reálně jde pouze o položky v registru.

„Nejde o náklad za jednu transakci, ale o platbu rozpuštěnou v rámci různých služeb,“ vysvětluje český šéf Kapsche Karel Feix. Náklady se údajně týkají mimo jiné udržování registrů a distribuční sítě. Feix navíc tvrdí, že si podle názoru právníků mohl nárokovat až čtyřnásobnou sumu.

Předčasně vychlazený šampus

Problém, který stojí státní rozpočet ročně více než 57 milionů korun, by mohla jednoduše změnit úprava zákona. Připravená novela počítala s vyřazením nevyužívaných mýtných jednotek a propadnutím kauce 1 500 korun, kterou dopravce při jejím převzetí zaplatil.

Logicky by tak tyto dopravci vypadli z registrů Kapsche a stát už za ně nemusel dál platit. Jenže novela se hlasování ve sněmovně nedočkala.

„Už jsme předloni téměř chladili šampaňské, když došlo k rozpuštění sněmovny. Takže nyní začínáme nanovo,“ dodává Václav Nestrašil z ŘSD.

MÝTO V ČESKU

  • Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybrané části silnic první třídy.
  • Celkem je v systému zaregistrováno více než tři čtvrtě milionu kamionových palubních jednotek. Na rozdíl od vozidel nad 3,5 tuny poplatek za použití dálnic platí osobní vozidla ve formě časového kuponu.
  • Jen ročních kuponů se vloni podle ministerstva dopravy prodalo přes dva miliony kusů.
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky