Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Kapsch zvažuje kroky ve sporu kolem mýtného tendru, jasno bude v řádu týdnů

Ekonomika

  10:54
Praha - Spory kolem mýtného tendru zatím neskončily. Bývalý provozovatel mýta společnost Kapsch nyní řeší další postup, zveřejnit by je měl v řádu týdnů. Řekl to mluvčí firmy David Šimoník, konkrétní kroky však zatím nechtěl komentovat.

Mýtná brána v Česku. foto:  František Vlček, Lidové noviny

V minulosti společnost připustila například možnosti ústavní žaloby nebo mezinárodní arbitráže. Současný stav, kdy mýtný systém provozuje konkurenční konsorcium CzechToll/SkyToll, už ovšem žádný z případných kroků nezvrátí.

Další kroky společnost řeší na úrovni své mateřské firmy v Vídni, více se proto zatím k dalším krokům podnik nechtěl vyjadřovat. V minulosti ovšem firma hovořila o různých scénářích dalšího pokračování sporu. Patří mezi ně mezinárodní arbitráž nebo i ústavní žaloba. Dalším krokem může být žaloba na náhradu škody.

Kolona kamionů. Ilustrační foto.
Nový systém výběru mýtného

Té může nahrávat i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který řešil platnost mýtné smlouvy mezi novým provozovatelem mýta a státem. Soud sice potvrdil platnost smlouvy, zároveň ale kritizoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za jeho postup při řešení sporu. Úřad podle soudu měl po skončení vlastního předběžného opatření, které znemožňovalo uzavření smlouvy, vydat nové.

Smlouva na nový mýtný systém s firmou CzechToll je platná, potvrdil správní soud

Společnosti Kapsch se nelíbily některé podmínky mýtné soutěže. Kritizovala například rozšíření mýta o dalších 900 kilometrů, které podle firmy bylo nastaveno neurčitě. U antimonopolního úřadu napadla také podmínky uzavření mýtné smlouvy a způsob vypořádání jejích připomínek ze strany úřadu. ÚOHS i ministerstvo dopravy námitky rakouské firmy odmítly, podle nich byl průběh soutěže v pořádku. Kapsch se následně obrátil i na soudy. Krajský soud v Brně nejprve nařídil ÚOHS případ znovu prošetřit, Nejvyšší správní soud však jeho rozhodnutí zrušil.

Kapsch provozoval mýto v Česku od roku 2007. Na začátku prosince loňského roku ho vystřídalo konsorcium CzechToll/SkyToll, které za desetiletý provoz dostane 10,75 miliardy korun. Systém se od začátku letošního roku rozšířil o více než 900 kilometrů na 2400 kilometrů silnic a dálnic. Stát loni z mýtného vybral 10,94 miliardy korun, meziročně o 1,2 procenta více.

Autor: