Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Kraj poprvé přiznal, že dálnice D8 by se vůbec nemusela dostavět

Ekonomika

  14:55
PRAHA - Problémový úsek dálnice D8 přes České středohoří bude hotový nejdříve v roce 2012, spíš až později. Po dnešním společném jednání to přiznali zástupci Ústeckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic. Připravují tři možné scénáře, z nichž ten nejhorší dokonce počítá s tím, že by se dálnice vůbec nemusela dostavět.

Stavba unikátního mostu přes oparenské údolí na posledním úseku dálnice D8. foto: Metrostav

Kvůli velkým dopravním problémům, které rozestavěná dálnice v kraji způsobuje, se ale chystají první opatření, příští rok by se měl otevřít alespoň tříkilometrový úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou.

Čtěte více:

Je zřejmé, že původní termín dostavby, tedy letošní rok, už stavaři
nestihnou. "Pokud dostaneme příslušné výjimky, do konce roku snad stihneme požádat o všechna stavební povolení. Pak bude potřeba zhruba 30 měsíců na stavbu," řekla dnes novinářům ředitelka pražského závodu ŘSD Marie Nádvorníková.

Prokletá D8

Poslední nedostavěný úsek dálnice D8, spojující Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem, je dlouhý 16,4 kilometru. O jeho dostavbu se vedou spory už od konce 90. let, konečná podoba trasy byla schválena v roce 2005 a před třemi lety se začalo stavět. Podle původního plánu měl stát úsek, jehož většina je na území CHKO, zhruba 11,7 miliardy korun.

I když by prý zhotovitel dokázal stavbu urychlit, pod 25 měsíců to nestihne. Chybějící povolení se týkají zhruba pětikilometrového úseku, kde se vyskytují cenné biotopy, ve zbytku trasy se staví.

Krajské scénáře mají barvy jako na semaforu. Zelený, optimistický, počítá s "koncem obstrukcí ze strany ekologického sdružení Děti Země" a zřejmě by umožnil dálnici otevřít už v roce 2012. Krajský úřad se proto obrátil na všechny zainteresované ekologické organizace s žádostí, aby přestaly výstavbu blokovat. Nepředpokládá se ale, že by s žádostí uspěl.

Proto je nejpravděpodobnější takzvaná oranžová varianta, která předpokládá pomoc vlády a parlamentu. "Předpokládá, že se schválí nové zákony, které do budoucna zabrání u podobných staveb obstrukcím," řekla dnes novinářům hejtmanka Jana Vaňhová. Už dříve se obrátila s žádostí o pomoc na končícího premiéra Jana Fischera a politickou podporu pro dokončení stavby dálnice prý bude hledat i dál.

Kdyby totiž zákonodárci nepomohli, ve hře je ještě jedna varianta - červená. "Dálnice by se tím odložila na neurčito vinou obstrukcí. Pro mě osobně je naprosto nepřijatelná," řekla Vaňhová. Na dotaz ČTK ale odpověděla, že "nemůže vyloučit, že se to nestane."

Jde vůbec o ekologii?
Současný stav ale má s ekologickou dopravou pramálo společného. Dálnice končí před Lovosicemi a velká část dopravy míří přímo do města. Podobným způsobem je na druhé straně chybějícího úseku zatíženo i Ústí nad Labem. Na obou místech se tvoří ve špičkách dlouhé kolony a trpí i mezilehlé obce i jejich silnice. Jen škody na vedlejších silnicích, způsobené nadměrným provozem, odhadlo ŘSD na minimálně 50 milionů korun.

"Uvažujeme, že tyto peníze budeme později vymáhat," prohlásila Vaňhová. Situace by se mohla trochu zlepšit koncem letošního roku, kdy se otevře nová křižovatka u Lovosic. Příští rok se navíc zprovozní první a nadlouho i poslední úsek dálnice mezi Lovosicemi a Bílinkou, dlouhý zhruba tři kilometry.

To zřejmě změní dopravní toky a část dopravy směrem do Německa odkloní přes Teplice. Víc ale zprovoznit nelze. Na přání CHKO České středohoří, která jinak dálnici jako celek podporuje, totiž od Bílinky žádný další sjezd není. "Rozestavěná dálnice je dlouhodobě neudržitelná, přináší víc škody než užitku," řekla vedoucí CHKO Markéta Peřinová.

Autoři: ,

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...