O chystaném obchodu informovala slovinská tisková agentura STA s odvoláním na zpravodajský portál Siol.net. „Mohu pouze potvrdit, že jednání probíhají,“ uvedl na dotaz serveru Lidovky.cz mluvčí EPH Daniel Častvaj, vše ostatní odmítl komentovat.
Křetínského EPH má zájem o uhelný důl v Polsku. Chce ho koupit prostřednictvím své polské divize PG Silesia |
Siol.net napsal, že podle jeho informací se s EPH na jeho vstupu dohodlo již vedení drah v čele s generálním ředitelem Dušanem Mesem. Podle serveru by Křetínského holding měl za 49procentní podíl zaplatit 80 milionů eur, tedy přes dvě miliardy korun. Zároveň by získal minimálně dvě křesla v pětičlenném představenstvu nákladního dopravce a rovnocenné slovo při jeho řízení. K tomu by mu mělo pomoci i zastoupení v dozorčí radě mateřské firmy.
Siol.net uvedl, že šéf Slovinské železnice (název podniku v originále zní Slovenske železnice) odmítl výběr EPH komentovat, pouze prý sdělil, že „vyjednávání jsou v závěrečné fázi“.
V nadcházejících týdnech bude podle webu o prodeji podílu Křetínského společnosti jednat ještě dozorčí rada drah. Poslední slovo má nicméně Slovinský státní holding, který zastřešuje 65 státních podniků. Siol.net ale připomíná, že v minulosti vedení holdingu ubezpečilo, že jeho rozhodnutí bude vycházet z návrhu představenstva a dozorčí rady dopravce.
Slovinské železnice hledají podle Siol.net strategického partnera pro svoji nákladní větev s 1200 zaměstnanci již od roku 2016. Nejdřív byly ve hře Rakouské spolkové dráhy, ale ty z dohody nakonec vycouvaly. Slovinci pak vypsali soutěž, nabídky kromě EPH poslali významní evropští hráči: Polské státní dráhy, Ruské dráhy, Francouzské dráhy a provozovatel hamburského přístavu HHLA.
Křetínského EPH kupuje elektrárny a další aktivity skupiny Uniper ve Francii |
Firma SŽ-Tovorni promet loni podle serveru vykázala čistý zisk osm milionů eur (téměř 206 milionů korun), což znamenalo meziroční pokles o čtvrtinu. Finanční závazky měla ve výši 123 milionů eur, tedy přes 3,2 miliardy korun.
EPH Daniela Křetínského je velká energetická skupina se sídlem v Praze, která zaměstnává 25 tisíc lidí. Nákladní vlaky už teď provozuje pod značkou EP Cargo, vstup do slovinského podniku by tak pro holding znamenalo další posílení v železniční dopravě.
V Česku EPH kontroluje například Pražskou teplárenskou nebo Elektrárny Opatovice. Na Slovensku má podíly v podnicích Slovenské elektrárne, Slovenský plynárenský priemysl nebo v Eustream, který provozuje tranzitní plynovod. Dále ovládá uhelné doly v Německu a Polsku, elektrárny v Británii nebo v Itálii a další kupuje ve Francii, aktivní je i v Maďarsku.